شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تصویب طرح منع به‌کار‌گیری بازنشستگان در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، سه‌شنبه دوم مرداد، به تصویب طرح «ممنوعیت اشتغال بازنشستگان» و همچنین  کلیات لایحه «حمایت از کودکان و نوجوانان» رای مثبت دادند. هر دوی این قوانین پیش از این با حواشی فراوانی مواجه بود.

طرح ممنوعیت اشتغال بازنشستگان امروز در حالی در مجلس تصویب شد که پیش از این اخباری درباره مخالفت دولت با این طرح منتشر شده بود و حتی برخی نمایندگان مجلس خبر از لابی دولت برای عدم تصویب این طرح داده بودند. نمایندگان مجلس اما امروز ماده واحده این طرح را تصویب کردند.

به گزارش وب‌سایت خانه ملت، نمایندگان همچنین استثناهای این طرح را کاهش داده‌اند. به این ترتیب در حال حاضر این طرح شامل روسای سه قوه، معاون اول رییس‌جمهوری، وزرا، اعضای شورای نگهبان، نواب رییس و نمایندگان مجلس و معاونین رییس‌جمهوری نمی‌شود. از سوی دیگر افرادی که از مقام رهبری اجازه گرفته‌اند، جانبازان بالای ۵۰ درصد، افراد با سابقه بیش از سه سال اسارت، و فرزندان شهدا هم از این قانون مستثنی شده‌‌اند.

براساس این طرح به کارگیری بازنشسته‌های نیروهای مسلح با نظر مقام رهبری در «دستگاه متبوع خود» و همچنین استفاده از بازنشستگان وزارت اطلاعات « تا سقف یک درصد از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفا در وزارت‌خانه مذکور» مانعی ندارد.

حامیان این طرح معتقدند که به این ترتیب امکان حضور و به کارگیری جوانان در سمت‌های مدیریتی تسهیل می‌شود، گرچه برخی نمایندگان مجلس بر این عقیده‌اند که این طرح ضمانت اجرایی ندارد و مشخص نیست در صورت بازنشستگی این افراد، لزوما «جوانان» جایگزین آن‌ها شوند.

دیگر لایحه‌ای که امروز در مجلس رای مثبت نمایندگان را به دست آورد، لایحه «حمایت از کودکان و نوجوانان» بود، لایحه‌ای که عدم بررسی آن در مجلس با اعتراض‌هایی مواجه شده بود. نمایندگان مجلس امروز با تصویب آزمایشی این لایحه و بررسی آن در کمیسیون حقوقی و قضایی مخالفت کردند، اما به کلیات آن رای مثبت دادند. نمایندگان مجلس روز یک‌شنبه به فوریت بررسی این لایحه در صحن علنی رای داده بودند.

این لایحه سال ۸۸ و از سوی قوه‌قضاییه تدوین شد و به دولت رفت و دولت دوم محمود احمدی‌نژاد پاییز سال ۹۰ آن را به مجلس ارسال کرد، اما بررسی این لایحه از آن زمان در مجلس به تعویق افتاده بود.

میزان، خبرگزاری وابسته به قوه‌قضاییه، نوشت که این لایحه با ۵۴ ماده به دولت رفت و دولت آن را به ۴۹ ماده کاهش داد. بر اساس این لایحه «سن ۱۸ سال تمام، مرز میان کودکی و بزرگسالی یاد شده و افراد زیر این سن می‌توانند از حمایت‌های این قانون بهره‌مند شوند».





 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More