شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
قرائت گزارش نهایی تحقیق و تفحص از وضعیت مدیران دوتابعیتی در مجلس

تأیید حضور مدیران دوتابعیتی در وزارت راه، هلال‌احمر، بهزیستی و بنیاد مسکن

 

گزارش نهایی تحقیق و تفحص از وضعیت مدیران دوتابعیتی، روز یک‌شنبه ۲۸ مرداد، در جلسه علنی مجلس قرائت شد. براساس این گزارش، دست‌کم ۱۳ فرد دوتابعیتی در وزارت راه و شهرسازی، هلال احمر، سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن مشغول فعالیت‌اند و سایر دستگاه‌ها اعلام کرده‌اند که «دو تابعیتی در آنجا مشغول به فعالیت نبوده و یا اینکه اطلاعاتی در این زمینه نداشته‌اند».

چکیده گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در رابطه با وضعیت افراد دوتابعیتی را علی نجفی خوشرودی، سخن‌گوی آن کمیسیون، روز یک‌شنبه در مجلس قرائت کرد.

پیشنهاد بررسی وضعیت دوتابعیتی‌ها در مجلس نهم مطرح شد، اما درنهایت، تشکیل کمیته و ارائه گزارش آن، در مجلس دهم اتفاق افتاد. اردیبهشت ماه سال جاری بود که  علاءالدین بروجردی، رییس وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، این گزارش را تحویل هیات‌رییسه مجلس داد. براساساین گزارش، ۲۱۰ مدیر دوتابعیتی در حوزه‌های مختلف شناسایی شد‌ه‌اند.

پیش از این وزارت اطلاعات هم در گزارش خود درباره همین موضوع، خبر داده بود که «حداقل در ۱۹ حوزه» استعلام شده که این مساله موجب «مخالفت و عدم تایید صلاحیت ۲۱۰ نفر» شده که ۴۷ مورد در مراکز دولتی و حکومتی، ۳۷ مورد در پست‌های دولتی، ۲۸ مورد در مراکز حساس و دولتی، ۱۳ مورد در مراکز علمی، دانشگاهی و آموزشی و ۱۲ مورد در مراکز نظامی بوده‌اند.

گزارش مجلس از افراد دوتابعیتی شامل نام‌هایی چون محمود خاوری (مدیرعامل بانک ملی که به کانادا رفت)، حسین موسویان (دیپلمات پیشین)، محمدجعفر محلاتی، سیروس ناصری، عبدالرسول دری اصفهانی، محمدباقر وسیامک نمازی می‌شود.

هم‌زمان علی‌رضا سلیمی، از نمایندگان اصول‌گرای مجلس، با اشاره به این‌که در گزارش وزارت اطلاعات «به‌صراحت آمده تعداد قابل توجهی از متخصصان کشور دارای گرین‌کارت هستند یا دوتابعیتی‌اند»، خواستار آن شد که «لااقل اطلاعات موجود را به‌صورت محرمانه» در اختیار نمایندگان مجلس قرار دهند.

علی لاریجانی، رییس مجلس هم در پاسخ به این درخواست، گفت: «وزارت اطلاعات نامه‌ای نوشته و در این نامه مطرح شده در بین افرادی که در حکومت هستند، موردی وجود ندارد؛ ولی در بخش خصوصی وجود دارند. لیست را به بنده دادند و من هم به کمیسیون فرستادم.  کمیسیون می‌تواند نامه مذکور را در اختیارتان قرار دهد تا ببینید».

کمیته تحقیق و تفحص مجلس در گزارش خود، از همکاری «سازمان اطلاعات سپاه، قوه قضاییه، دادستان ‌کل کشور، فرماندهی ناجا و وزارت امور خارجه» تشکر و از «عدم همکاری وزارت اطلاعات» گلایه کرده بود. پیش از این وزارت اطلاعات هم خواستار «اصلاح» بخش‌هایی از گزارش شده بود که این وزارت‌خانه را به عدم همکاری متهم می‌کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More