شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بیانیه تشکل‌های صنفی معلمان در اعتراض به برخورد نیروهای امنیتی

 

دو تشکل عمده صنفی معلمان در ایران در بیانیه‌هایی جداگانه، برخورد با معلمان و بازداشت آنها توسط نیروهای امنیتی را محکوم کردند.

به گزارش وب‌سایت «کلمه» روز جمعه ۲۱ اردیبهشت، «شورای هماهنگی تشکل‌‌های صنفی فرهنگیان ایران» و «کانون صنفی معلمان تهران» با انتقاد از حمله‌ نیروهای امنیتی به تجمع معلمان در روز پنجشنبه‌، خواهان آزادی معلمان بازداشتی شدند.

روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه، معلمان در شهرهای مختلف ایران در تجمع‌هایی نسبت به «کمبود بودجه‌ آموزشی و دستمزدهای پایین‌‌تر از خط فقر» اعتراض کرده و خواهان رسیدگی مسئولان به مطالبات خود شدند.

 

معلمان تجمع

 

به گزراش هرانا، معلمان در شهرهای تهران، کرمانشاه، سنندج، اصفهان، سقز، اراک، زنجان، مریوان، جلفا، همدان، قزوین، قروه کردستان، بوشهر، دیواندره، خرم آباد، شیراز، ممسنی، تبریز، اصفهان، ملایر، خراسان شمالی، مهاباد، هرمزگان، بهبهان، رشت، شهرضا، مشهد، خمینی شهر، کازرون، و مازندران دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی به ضرب و شتم معلمان معترض پرداخته و ۱۵ نفر از آنان را بازداشت کردند. اگرچه برخی از معلمان بازداشتی آزاد شده‌اند ولی هنوز از سرنوشت بقیه افراد خبری در دست نیست.

بیانیه «شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران» از مسولان به خاطر توصیف «مطالبه حق تحت عنوان آشوبگری و همنوایی با دشمن»، انتقاد کرد. این بیانیه ضمن درخواست از مسئولین برای آزادی فوری معلمان بازداشتی تاکید کرد که «درصورت محقق نشدن این خواسته حداقلی، شورای هماهنگی از تمام ظرفیت‌های قانونی خود بهره خواهد برد».

«کانون صنفی معلمان تهران» نیز طی بیانیه جداگانه‌ای، «ضرب و شتم معلمان توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی» را محکوم کرده و خواهان پایان دادن به «حمله به معلمان» شده است.

حقوق پایین و شرایط معیشتی نامناسب فرهنگیان در ایران، معلمان را در سال‌های اخیر به اعتراض واداشته و هر ساله در آستانه برگزاری روز معلم در اردیبهشت‌ماه، معلمان در شهرهای مختلف به تجمع اعتراضی دست می‌زنند. این اولین باری نیست که نیروهای امنیتی به برخورد خشونت‌آمیز و بازداشت معلمان معترض متوسل می‌شوند.  

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More