شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بار دیگر هویدا؛ این‌بار در روزنامه ایران

 

 

یک هفته پس از آنکه خبرگزاری ایرنا مصاحبه با هادی غفاری را منتشر کرد و در آن از سرنوشت هویدا سخن گفته بود، بار دیگر روزنامه ایران در ستون پارادوکس به گفته‌های غفاری درباره قتل هویدا پرداخته است.

هادی غفاری که در سال‌های ابتدایی انقلاب از تندروترین روحانیان پیرو آیت‌االله خمینی به حساب می‌آمد، در مصاحبه با ایرنا یکسره هر گونه ارتباطی با قتل هویدا را منکر شد.

غفاری به خبرگزاری ایرنا گفت که «در دادگاه هویدا تنها در میان تماشاچیان بوده است و تنها خدا و خلخالی، حاکم شرعی که سال‌هاست فوت کرده، می‌دانند که هویدا را چه کسی کشته است».

با این حال، غفاری در بخشی دیگر از گفته‌هایش اذعان کرده که جسد هویدا را دیده و تشخیص داده است که «نخست‌وزیر معدوم، ختنه نشده بوده و نتیجه گرفته که هویدا به هیچ دینی پابند نبوده است».

مصاحبه هادی غفاری با ایرنا که ۱۸ مرداد منتشر شده بود، انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت اما همچنان غفاری به عنوان متهم ردیف اول قتل هویدا باقی ماند.

حالا یک هفته بعد از آن مصاحبه، روزنامه ایران در ستون پارادوکس به نکات ضدونقیض‌ گفته‌های غفاری پرداخته و از شاهدان و محققان شاه نقل قول آورده است و نشان داده که روایت قتل هویدا شکل دیگری هم دارد.

اصغر رخ صفت، رییس وقت زندان قصر، که آن زمان در دادگاه حضور داشته، گفته که «در وقت تنفس دادگاه صدای تیری شنیده و زمانی که به سمت صدا رفته، هادی غفاری را دیده و حدس زده که او هویدا را کشته است».

ابوالفضل حکیمی، نماینده مردمی حاضر در دادگاه هم شاهد دیگری است که «پس از شلیک تیر هادی غفاری را کلت‌به‌دست کنار خلخالی دیده و نقل می‌کند که خلخالی، غفاری را سرزنش می‌کرده که چرا دستش می‌لرزیده است».

هر چه هست، از قتل هویدا ۴۰ سال می‌گذرد و معمای هویدا تا حد زیادی گشوده شده است. اما در شرایط فعلی ایران که به نظر می‌رسد، وزنه هواداری از حکومت پیشین و ندامت از انقلاب ۵۷ سنگین شده است، مصاحبه ایرنا و پیگیری روزنامه دولتی ایران، می‌تواند معنادار باشد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More