شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انفصال خدمت دو قاضی به‌دلیل فساد اخلاقی و رشوه گیری

 

غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، سخن‌گو و معاون اول قوه‌قضاییه، روز یک‌شنبه ۴ شهریورماه، در نشست خبری خود، از انفصال خدمت دو قاضی به‌دلیل فساد اخلاقی و رشوه‌گیری خبر داد.  

معاون اول قوه قضاییه در بخشی از سخنان خود، گفت که  یک قاضی در اصفهان به نام محمود سعادت، به‌دلیل «فساد اخلاقی» و قاضی دیگری به نام مجید شکاری در تهران، به‌دلیل «اخذ رشوه»، سلب صلاحیت قضایی شده‌اند.

محسنی‌اژه‌ای گفت در سال های اخیر ۳۱۱ به اتهام فساد اقتصادی محاکمه و به این اتهام، به «اعدام، حبس ابد یا حبس» محکوم شده‌اند. او افزود که از میان این ۳۱۱ نفر، شش تن با اتهام «فساد فی‌الارض» محکوم به اعدام شده‌‌اند که «دو نفر اعتراض کردند و حکم نقض شد؛ از چهار نفر دیگر، یک‌نفر اجرا شده است و دو نفر هم درخواستی داشته‌اند که درحال بررسی است».

سخن‌گوی قوه‌قضاییه گفت: «یک نفر به ۲۵ سال و ۳ نفر حبس ابد و ۱۴ نفر به ۲۰سال حبس محکوم شده‌اند. در این لیست، ۹۵ نفر ۱۵ تا ۲۰ سال حبس، ۳۶ نفر ۱۰ تا ۱۵ سال حبس، ۱۲۴ نفر تا یک‌سال محکوم شده‌اند و ۵۴ نفر انفصال دائم و ۹۳ نفر انفصال موقت داشته‌اند؛  ۹ نفر تبعید شده‌اند و ۷۰ نفر به شلاق محکوم شده‌اند.»

او همچنین از صدور کیفرخواست پنج‌نفر از فعالان محیط‌زیست با اتهام‌های «امنیتی» خبر داد و گفت اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی، یکی از متهمان پرونده بنیاد تعاون نیروی انتظامی است. سخن‌گوی قوه‌قضاییه اشاره‌ای به نام متهمان محیط‌زیستی نکرد، اما گفت در کیفرخواست، اتهام‌های آن‌ها «امنیتی» است.

اژه‌‌ای درباره دادگاه اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس دفتر محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم، مدعی شد که روز دادگاه «مردی مراجعه می‌کند و می‌گوید من وکالت دارم و آمده‌ام که بگویم این دونفر از وکالت عزل شده‌اند و مشایی هم آن دونفر را طی نامه‌ای عزل می‌کند». او درباره اینکه برخی رسانه‌ها اجازه حضور در دادگاه را نیافته‌اند، گفت: «سالن‌های دادگاه محدود است و اگر همه رسانه‌ها قصد مراجعه داشتند، امکان حضور ندارند. اگر تفاوت و تمایزی بین رسانه‌ها صورت بگیرد، درست نیست؛ اما اگر جا نبود و پر شد، چاره‌ای نیست؛ چون نظم دادگاه به‌هم می‌خورد».

او در بخش دیگری از سخنان خود نیز گفت درباره حصر موسوی، کروبی و رهنورد، «بخشی از گشایش‌ها نسبت‌به برخی افراد نزدیک محصورین» اتفاق افتاده، اما درباره وضعیت کلی آن‌ها «هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و مثل سابق است».

اژه‌ای درباره اتفاق‌های اخیر در فیضیه قم و سخنان اخیر منصور ارضی که به روحانی و هاشمی‌رفسنجانی اشاره داشت، گفت: «توهین به مقامات نیاز به شکایت خصوصی ندارد و تهدید هم حتما جرم است. در هر دومورد تهران و قم، مدعی‌العموم وارد شد و اگر لازم باشد کسی احضار شود، خواهد شد». او افزود که پرونده تجمع طلاب در قم علیه روحانی، در دادگاه ویژه روحانیت، در‌حال پی‌گیری است.

سخن‌گوی قوه‌قضاییه در این نشست با اشاره به این‌که به نظر او اقدام‌های محمود احمدی‌نژاد «تبلیغ علیه نظام» است، درباره علت عدم برخورد با احمدی‌نژاد گفت: «مردم محرم هستند، اما اجازه دهید موضوع فعلا همین‌گونه باقی بماند».

محسنی اژه‌ی همچنین خبر داد که در پرونده مربوط به بازار ارز و سکه، «پرونده وحید مظلومین که متهم اصلی است و ۱۸ متهم دیگر» به دادگاه ارسال و «برای سرشاخه‌ها مجازات مفسد فی‌الارض درخواست شده است».

سخن‌گوی قوه قضاییه افزود که مظلومین سال ۹۱ هم بازداشت شده و با اتهام «مفسد فی‌الارض» مواجه بود، اما «حراست بانک مرکزی گفت که او همه کارهایش با دستور و زیرنظر ما بوده است».  او با اشاره به بازداشت مجدد مظلومین در سال جاری، گفت: «این‌بار تحت حمایت بودن اقدامات مجرمانه تحت نظر بانک مرکزی، از آنها پذیرفته نشد».

محسنی‌اژه ای در پاسخ به یک خبرنگار درباره انتقال قاسم شعله‌سعدی و آرش کیخسروی، دو وکیل دادگستری معترض به زندان فشافویه، گفت: «مگر این زندان چه اشکالی دارد؟ اگر لازم باشد سعید مرتضوی را هم به  آنجا منتقل می‌‌کنیم.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More