شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آژانس انرژی اتمی، بار دیگر تعهد ایران به برجام را تایید کرد

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه‌ای که امروز پنجشنبه ۸ شهریور منتشر شد، تاکید کرد که ایران به تعهدات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پایبند است.

در  گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است، که ایران به محدودیت‌های کلیدی برجام وفادار مانده است.

در گزارشی که اکنون از سوی آژانس منتشر شده، اشاره شده است که ایران اجازه دسترسی به همه سایت‌های اتمی خود را به بازرسان داده است.

این گزارش ادامه داده است: «ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین ایران به صورت جزئی در مقایسه با اردیبهشت ماه افزایش یافته اما این افزایش هنوز در چارچوب برجام است.»

این گزارش تایید کرده که ایران از چارچوب محدودیت‌های درنظر گرفته شده برای آب سنگین و ذخیره اورانیوم کم‌غنی شده، فراتر رفته است.

در این گزارش آمده است: «همکاری به موقع و پیشگیرانه با ایران، امکان اجرای پروتکل‌های دیگر و اعتمادسازی را فراهم می‌آورد.»

گزارش مذکور، درحالی یک روز پیش از مهلت نهایی آن( روز جمعه، ۹ مرداد)، منتشر شده که دیپلمات‌های ارشد اروپایی از جمله وزرای امور خارجه کشورهای عضو، امروز نشست غیررسمی خود را در وین آغاز کرده‌اند.

توافق هسته‌ای ایران و ثبات خاورمیانه از مهمترین  موضوعات مورد مذاکره این نشست است.

این نشست به دعوت مشترک کارین کنایسل، وزیر امور خارجه اتریش ( به عنوان رییس دوره ای اتحادیه اروپا) و فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مدت دو روز برگزار می‌شود.

در حالیکه دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که از توافق برجام خارج می‌شود، انتشار این گزارش نقطه عطفی برای آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین محسوب می‌شود که تلاش دارند این توافق را نجات دهند.

از زمان خروج امریکا از این توافق، اقتصاد ایران با شرایط سختی دست و پنجه نرم می‌کند و با افت ارزش شدیدی مواجه شده است.

این درحالی است که پنج کشور دیگر امضا کننده برجام، بر تعهد خود به این معاهده تاکید دارند.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۵میان ایران با قدرت‌های بزرگ جهان از جمله امریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین به امضا رسید.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More