شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا به دنبال ایجاد «ناتوی عربی» برای مقابله با ایران

 

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال تشکیل یک ائتلاف سیاسی و امنیتی موسوم به ناتوی عربی برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۵ مرداد ماه به نقل از مقام‌های آمریکایی و عرب گزارش کرده است، این ائتلاف شامل شش کشور سنی حوزه خلیج فارس و همین طور اردن و مصر خواهد بود.

گفته می‌شود هدف از تشکیل چنین ائتلافی، همکاری این کشورها در زمینه‌های مختلف از جمله   حوزه‌ موشکی، آموزش‌های نظامی و تقویت روابط اقتصادی و دیپلماتیک آنها است.

منابع مطلع می‌گویند دولت آمریکا امیدوار است این ائتلاف  که در حال حاضر با نام ائتلاف استراتژیک خاورمیانه یا به شکل مخفف مسا شناخته می‌شود در اجلاسی که قرار است ۲۰ و ۲۱ مهرماه سال جاری در واشنگتن برگزار شود، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

کاخ سفید تایید کرده است ایده ائتلاف با «شرکای آمریکا در منطقه»، «چندین ماه» در حال بررسی بوده است.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره گفته است:«مسا مثل خاک‌ریزی در برابر تجاوز، تروریسم و افراط‌گرایی ایران عمل خواهد کرد و ثبات را به خاورمیانه بازمی‌گرداند.»

طبق این گزارش، یک مقام آمریکایی گفته است عربستان سعودی پیش از دیدار سال گذشته مقام‌های این کشور با ترامپ، ایده یک پیمان امنیتی را مطرح کرده بود.

اقدامات مشابه از سوی دولت‌های قبلی آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف رسمی‌تر با متحدان عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس شکست خورده بود.

آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی ایران را به بی ثبات کردن منطقه، ایجاد ناآرامی در برخی کشورهای عربی از طریق گروه‌های نیابتی و تهدید اسرائیل متهم می‌کنند.

هنوز مشخص نیست این ائتلاف چطور می‌خواهد با ایران مقابله کند اما دولت ترامپ و متحدان عربی‌اش در بحران‌های یمن و سوریه و همچنین دفاع از خطوط حمل و نقل دریایی در خلیج فارس که قسمت اعظم نفت دنیا از طریق آنها جابه‌جا می‌شوند، منافع مشترکی را دنبال می‌کنند.

انتظار می‌رود این ائتلاف تنش‌ها میان واشنگتن و تهران را افزایش دهد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More