شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

‏رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا: مرحله سوم آزمایش واکسن کوبا روی هزاران نفر در ایران انجام می‌شود

در پی سخنان علی خامنه‌ای مبنی بر «ممنوعیت ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به ایران»،  مصطفی قانعی، رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که به زودی فاز سوم آزمایش انسانی واکسن ساخت کوبا روی چندین هزار نفر از شهروندان ایرانی آغاز می‌شود.

آزمایش فاز سوم واکسن ساخت کوبا روی چند هزار نفر از شهروندان ایرانی درحالی به طور رسمی اعلام شد که خامنه‌ای نوزدهم دی ماه درباره دلیل مخالفت خود با «خرید و واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی»، گفت که به آمریکا اطمینان ندارد و ممکن است آنها بخواهند این واکسن را بر روی «ملت‌های دیگر امتحان کنند».

با این حال مصطفی قانعی، رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، شامگاه دوشنبه در یک برنامه تلویزیونی گفت با اینکه تولید واکسن در شرکت‌های ایرانی آغاز شده اما به نظر می‌رسد که زودتر از همه واکسن کوبایی وارد بازار ایران شود و تزریق همگانی واکسن کوبایی‌ تا بهار آینده در کشور شروع می‌شود.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گزینه اصلی واکسیناسیون در ایران را واکسن ساخت کوبا عنوان کرد و گفت: «واکسنی که با مشارکت کوبایی‌ها در ایران تولید می شود در فاز نخست در کوبا به ۵۶ نفر و در فاز دوم به بیش از ۱۰۰ نفر دیگر در این کشور تزریق شده اما در فاز سوم قرار است همزمان با کوبا در ایران نیز به چندین هزار نفر تزریق شود.»

قانعی درباره وضعیت واکسن کرونایی که آزمایش انسانی آن اوایل دی ماه آغاز شد نیز گفت که ساخت این واکسن که «کوو ایران برکت» نام گرفته از سوی «ستاد اجرایی فرمان امام» از نهادهای تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی آغاز شده و پلتفرم تولید این واکسن بر اساس «ویروس کشته شده» است.

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا  افزود که گروه اول آزمایش انسانی واکسن بنیاد برکت که سه نفر بودند بعد از یک هفته قرنطینه به منزل بازگشتند و همچنان تحت نظر و مراقبت پزشکی قرار دارند و این واکسن با ادامه نتایج مثبت تا دو ماه دیگر به ۵۶ داوطلب تزریق می‌شود و درصورت مثبت بودن نتایج، پس از وارد فاز سوم آزمایش می‌شود.

قانعی تاکید کرد که «در ایران شش شرکت در کار تهیه واکسن هستند و تا شهریور ۱۴۰۰ با مازاد واکسن‌های تولید کشور مواجه خواهیم شد».

این مقام ستاد ملی کرونا همچنین گفت که با توجه به پرداخت هزینه خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن به کوواکس، از خرید ۲ میلیون دُز واکسن کرونا از طریق کوواکس تا اسفند ۹۹ یا اوایل سال ۱۴۰۰ در اختیار کشور قرار می‌گیرد که به اولویت اول، یعنی کادر درمان و پس از آن افزاد بالای ۶۵ سالی که بیماری دارند، تزریق خواهد شد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه ۱۹ دی ماه در یک سخنرانی ویدیویی اعلام کرد که ورود «واکسن آمریکایی و انگلیسی» کرونا به ایران ممنوع است و افزود که به فرانسه نیز اعتماد ندارد.

خامنه‌ای گفت: «اگر آمریکا و کارخانه فایزر می‌توانند واکسن درست کنند، خودشان مصرف کنند که این همه کشته نداشته باشند.»

پس از سخنان خامنه‌ای دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای جمهوری اسلامی تبلیغات گسترده‌ای را علیه واکسن‌های ساخته شده کرونا آغاز کردند و به ویژه واکسن‌های فایزو آکسفورد را فاقد مصونیت بخشی لازم در مقابل ویروس کرونا معرفی کردند.

دستور خامنه‌ای در ممنوعیت ورود واکسن ساخت کشورهای آمریکا، بریتانیا و فرانسه به ایران واکنش‌های اعتراض‌آمیز‌ گسترده‌ای از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

اکثریت این کاربران با محکوم کردن این اظهارات خامنه‌ای، او را به نادیده انگاشتن حق حیات و حق سلامت مردم ایران متهم کرده‌اند و برخی نیز دستور او را «فتوای قتل عام مردم ایران» دانسته‌اند.

از سوی دیگر روسای سازمان نظام پزشکی ایران دو روز پیش در نامه‌ای به حسن روحانی با تاکید کردند که امروز «خرید واکسن نیازی حیاتی و ضروری است.»

محمدرضا ظفرقندی رییس کل سازمان نظام پزشکی، ایرج فاضل رییس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران، مصطفی معین رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی و عباس آقازاده مسرور، مجمع عمومی این سازمان در این نامه تاکید کردند که «تهیه واکسن، باید صرفا بر اساس نگرشی علمی و مصالح ملی و فارغ از مسائل سیاسی باشد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More