شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۹ شهر ایران دوباره قرمز شد؛ درخواست روحانی برای شناسایی مبتلایان به ویروس جهش‌یافته

 

همزمان با قرمز اعلام شدن وضعیت ۹ شهرستان ایران، حسن روحانی خواستار شناسایی سریع بیماران مبتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا شد.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز شنبه ۲۵ بهمن تازه‌ترین وضعیت شهرهای ایران را اعلام کرد که بر اساس آن ۹ شهرستان دوباره در فهرست «قرمز» قرار گرفته‌اند.

او گفت که شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، کارون، هویزه، شادگان و شوشتر روند افزایشی بیماری دارند و شهرهای قرمز هستند و نیاز به برقراری پروتکل‌های دقیق و سختگیرانه دارند.

بر اساس آمار جدید، ۳۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهر زرد و ۱۷۲ شهر در وضعیت آبی کرونا قرار دارند.

پس از اعمال محدودیت های یک ماهه در ایران هیچ شهری قرمز نبود و آمار جان‌باختگان روزانه کرونا از حدود ۵۰۰ نفر به زیر ۱۰۰ نفر کاهش یافته است.

در همین حال رییس مرکز کنترل ترافیک نیروی انتظامی اعلام کرد که  از ۲۴ بهمن، ورود خودرو‌ها با پلاک غیربومی به استان‌های گیلان، مازندران و گلستان و شهر‌های اصفهان، شیراز، بوشهر، کیش، قشم، مشهد و بندرعباس ممنوع است.

احمد شیرانی گفت که تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا سه صبح در شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی هم ممنوع است.

در هفته‌های گذشته مقامات وزارت بهداشت درباره موج چهارم کرونا هشدار داده و با اشاره به ویروس‌های جهش‌یافته این موج را شدیدتر از موج‌های قبلی ذکر کرده‌اند.

در همین حال حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، تبدیل شدن وضعیت هفت شهر به قرمز و تغییر وضعیت برخی از شهرها به نارنجی را «زنگ خطر آغاز موج چهارم کرونا» دانست.

 

 

او گفت که باید افراد مبتلا به ویروس جهش‌یافته شناسایی و قرنطینه شوند و بر اهمیت «شناسایی زودهنگام مخصوصا نسبت به ویروس جهش‌یافته» کرونا تاکید کرد.

روحانی اضافه کرد: «چه افراد خوششان بیاید و چه نیاید، همه باید بدانند که هر کسی وارد این کشور می‌شود باید با تست‌های بهداشتی مورد مراقبت قرار گیرند و اگر کسی آلوده باشد مقررات قرنطینه درباره‌اش عمل شود.»

رییس دولت جمهوری اسلامی از «صداوسیما، ‌روزنامه‌ها، هواپیمایی‌های ایرانی در خارج» خواست تا مقررات تست و قرنطینه را «ابلاغ و اعلام و تکرار کنند» و از«استاندار، فرماندار و بخشدار و مسئول مراقبت بهداشتی» نیز خواست که اگر کسی آلوده شده «بلافاصله» قانون قرنطینه و مقررات دیگر در این زمینه را اعمال کند.

مقامات وزارت بهداشت تعداد افراد مبتلا به ویروس جهش‌یافته را اعلام نکرده‌اند و تنها خبرهای پراکنده‌ای در این باره اعلام شده است.

از جمله پیمان نامدار، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین، خبر داده بود که یک مرد ۴۸ ساله اهل آبیک روز پنجشنبه بر اثر ابتلا به گونه جهش‌یافته کرونا که در بریتانیا ثبت شده، جان باخته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More