شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۴ میلیون سفر و هزاران مراسم عزاداری طی ۵ روز؛ بی‌اعتمادی مردم، اختلاف‌نظر مقام‌ها

در پی اختلاف‌نظر و اظهارات متناقض مقام‌های ارشد حکومت ایران درباره تاثیر سفر در کرونا، روزنامه همشهری گزارش داده طی تعطیلات روزهای اخیر نزدیک به چهار میلیون نفر از مردم اقدام به سفر کرده‌اند.

مقام‌های رسمی حوزه بهداشت می‌گویند نتایج این سفرها در کرونا دو تا سه هفته دیگر مشخص می‌شود.

همشهری دوشنبه ۱۰ شهریور در گزارشی نوشت از بامداد چهارشنبه تا روز یکشنبه، هم‌زمان با تعطیلات محرم، سفر خودرویی «رکورد زد» و سه استان شمال کشور میزبان «بیشترین حجم تردد مسافران» شد.

بر پایه این گزارش، آمار سفرهای انجام شده به شمال کشور و چهار محور پرتردد منتهی به قزوین،‌ زنجان، قم و مرکزی تا روز عاشورا تعداد سه میلیون و ۹۴۷ هزار و ۹۸۵ مسافر بوده است.

در این میان، مازندران با وضعیت قرمز رکورددار پذیرش بیشترین مسافران بوده و استان‌های گیلان و گلستان نیز با وضعیت قرمز و هشدار پس از آن قرار دارند. 

پیش از این تعطیلات، دو عضو هیات دولت اختلاف‌نظر خود درباره تاثیر سفر در کرونا را به صورت علنی رسانه‌ای کرده بودند.

علی‌اصغر مونسان،‌ وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی،‌ دوم شهریورماه ضمن هشدار درباره ورشکستگی گردشگری کشور گفته بود سفر «کم‌ترین تاثیر» را در شیوع کرونا دارد.

او از اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر توصیه به عدم سفر مردم نیز انتقاد کرده بود.

دو روز بعد از آن سعید نمکی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، گفت: «اگر سفر در انتقال بیماری نقش نداشت،‌ ویروس ووهان چین در نیوزیلند چه کار می‌کرد؟»

او همچنان به مردم توصیه کرده بود از سفر خودداری کنند.

تنها یک روز پس از این اختلاف‌نظرها تعطیلات ماه محرم آغاز شد. اکنون گزارش‌ همشهری نشان داده تنها در ۲۴ ساعت منتهی به روز عاشورا در سایه اختلاف نظر مسئولان و سطح پایین اعتماد مردم به هشدارها، نزدیک به ۳۶۲ هزار خودرو در چهار محور پر تردد کشور به سفر پرداخته‌اند.

پیش از این نیز نتایج برخی پیمایش‌ها نشان داده بود سطح اعتماد مردم به گفته‌ها و عملکرد مسئولان در زمینه بحران کرونا زیر متوسط بوده و در طبقات پایین جامعه این بی‌اعتمادی شدیدتر است.

با پایان این تعطیلات و سفرها مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا اشاره کرد مردم به توصیه‌های مسئولان و ستاد توجه نکرده‌اند.

فرزاد جلالی،‌ رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل، می‌گوید نتیجه «موج عظیم» این مسافرت‌ها از دو تا سه هفته دیگر مشخص می‌شود.

قبل از او نیز قاسم‌ جان‌بابایی، معاون وزارت بهداشت، درباره موج سوم کرونا هشدار داده بود. 

 

تسهیل موج عزاداری‌های عمومی

از سوی دیگر، هم‌زمان با سفر شماری از مردم،‌ با همراهی و مجوزهای مقام‌های جمهوری اسلامی، هزاران مراسم عزاداری در اماکن عمومی و در روزهای تاسوعا و عاشورا با محدودیت غیرسخت‌گیرانه برگزار شده است.

در این زمینه نیز مسئولان و کارشناسان حوزه بهداشت ابراز نگرانی کرده بودند.

در مردادماه مصطفی معین، رییس شورای عالی نظام پزشکی، درباره «پیک خطرناک» ابتلا و مرگ در اثر عزاداری‌ها هشدار داد و مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا،‌ نیز درباره تاثیر پروتکل‌های بهداشتی در جلوگیری از شیوع ویروس ابراز تردید کرد.

به نظر می‌رسد طی پنج روز حد فاصل چهارشنبه تا یکشنبه، در سایه اختلاف نظر مسئولان و تسهیل نظارت‌ها، امواج عزاداری و مسافرت به صورت هم‌زمان اتفاق افتاده است.

مساله‌ای که به تایید مسئولان، اثرات خود را طی چند هفته آینده مشخص خواهد کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More