شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۲۰ میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شده است

 

 

محمدرضا پورابراهیمی، ریيس کمیسیون اقتصادی گفت: «برآوردهای ما نشان می‌دهد در مقطعی ۲۰ میلیارد دلار سرمایه ارزی از ایران خارج شده است و حتی برخی آمار، رقمی بیش از این را نیز نشان می‌دهد.»

پورابراهیمی در گفتگو با خبرآنلاین، ریشه این موضوع را «عدم مدیریت صحیح بانک مرکزی و عدم اجرای پورتال ارزی» دانسته و گفته است: «روند خروج سرمایه از ایران، تحت تاثیر سیاست‌های اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی و مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی به رقم ناچیزی رسیده و حتی می‌توان به جرات از توقف این روند صحبت کرد.»

پورابراهیمی، ۶ فروردین۹۷ در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفته بود که در ماه‌های پایانی سال ۹۶، «بیش از ۳۰میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است.» مشخص نیست او بر اساس کدام گزارش یا ارزیابی، ۱۰میلیارد دلار از این میزان را کم کرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی که خرداد ۹۷ منتشر کرد، نوشت در سال ۹۵ و ۹۶، در مجموع ۵۹میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شده است.

در این گزارش به عدم قطعیت و غیرقابل پیش‌بینی بودن فضای سیاسی و اقتصادی، دشواری فعالیت‌های اقتصادی و ریسک بالای سرمایه‌گذاری به عنوان عوامل موثر در خروج از سرمایه اشاره شد و تاکید شده بود که پس از خروج آمریکا از برجام، روند خروج سرمایه از ایران در سال ۹۷ افزایش پیدا کند. با این حال، اکنون مسئولان ایرانی می‌گویند بر این روند مسلط شده‌اند.

از سوی دیگر،‌ عبدالناصر همتی، ریيس کل بانک مرکزی روز یکشنبه ۲۳ دی ماه در صفحه اینستاگرامش از «دور جدیدی از جنگ روانی» آمریکا علیه «ملت ایران» خبر داده و نوشته، انتشار اخباری مانند «عدم تمدید معافیت‌های نفتی» و «طرح شایعات علیه سیستم بانکی» در همین زمینه صورت می‌گیرد.

آقای همتی گفته «تامین ارز از طریق هند، کره‌جنوبی و چین» شتاب کرده و «مبادلات و تجارت با ترکیه و عراق و سایر همسایگان» توسعه یافته است.

امروز  یکشنبه ۲۳ دی ماه، در بازار تهران، نرخ دلار افزایش یافت و به ۱۱۸۰۰تومان رسید. با این حال، رئيس کل بانک مرکزی گفته «تلاش دولت آمریکا برای تاثیرگذاری بر بازار ارز» را خنثی می‌کنیم.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More