شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک وکیل دادگستری: شاهین ناصری، شاهد شکنجه نوید افکاری، با خانواده‌اش تماس گرفته است

 

بنا بر اعلام بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری، شاهین ناصری، شاهد شکنجه نوید افکاری، دو شب پیش با پدر همسرش تماس گرفته، اما هنوز مشخص نیست که به چه بازداشتگاهی منتقل شده است. 

پاک‌نیا روز شنبه پنجم مهرماه در توییتی نوشت: «شاهین ناصری دو شب قبل با پدر همسرش تماس بسیار کوتاهی داشته و‌ از سلامت جسمانی خود خبر داده است؛ البته هنوز نمی‌دانیم کجاست.»

او روز سه‌شنبه اول مهر در توییترش نوشته بود که به خواست خانواده ناصری وکالت‌نامه‌ای را برای امضای شاهین ناصری تحویل زندان داده، اما روز بعد مقام‌های زندان به همکار او گفتند که این زندانی ۲۱ شهریور (یک روز پیش از اعدام نوید افکاری) تحویل اطلاعات ناجا شده است.

 

 

براساس گزارش تعدادی از فعالان حقوق بشر، شاهین ناصری از حدود ۲۰ روز پیش از زندان به مکان نامعلومی منتقل شده است.

ناصری پیش از این شهادت داده بود که نوید افکاری در دوران بازجویی در اداره آگاهی شیراز تحت شکنجه و ضرب‌وجرح قرار داشت.

او در تاریخ ۹ آبان ۹۸ با نوشتن نامه‌ای از زندان شهادت داده بود که شخصا در آگاهی شیراز شاهد شکنجه نوید بوده است.

براساس شهادت‌نامه ناصری، بازجویان درحالی که نوید افکاری روی زمین افتاده بود و با دستانش سرش را گرفته بود، چند ضربه محکم به دستش کوبیدند و ضمن فحاشی و الفاظ رکیک به او می‌گفتند که «هرچه ما می‌گوییم درست است».

پیشتر، مهدی محمودیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که پرونده افکاری را دنبال می‌کرد،‌ در توییتی نوشته بود که خانواده شاهین ناصری ۱۰ روز است از سرنوشت او بی‌خبرند و «گویا او را تحویل همان نهادی داده‌اند که علیه مامورین آن شهادت داده است».

 

 

پس از آن کاظم موسوی، رییس‌کل دادگستری فارس، گفت که ناصری به دلیل «طرح‌های مقابله با کرونا … به بندی دیگر منتقل شده است».

رییس دادگستری فارس همچنین این زندانی را «کلاهبردار باسابقه» خواند و هرگونه مواجهه او با نوید افکاری را رد کرد.

نوید افکاری خود پیش از اعدام در نامه‌ای نوشته بود در دوران بازجویی شکنجه‌هایی از جمله «پوشاندن صورت با پلاستیک برای ایجاد حالت خفگی»، «ضرب‌وشتم با باتوم در حالت دست‌وپا بسته»،‌ «توهین و اهانت‌های رکیک» و «ریختن الکل در بینی‌اش» را تحمل کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More