شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک نماینده محافظه‌کار و رییس‌ مجلس ایران، یکدیگر را دیکتاتور خطاب کردند

 

روند تصویب طرح تشکیل یک وزارتخانه جدید، موجب درگیری لفظی میان یک نماینده جبهه پایداری مخالف این طرح و علی لاریجانی، رییس مجلس ایران شد.

روز چهارشنبه سوم مهر در جریان سخنرانی موافقان و مخالفان طرح تشکیل وزارتخانه «تجارت و خدمات بازرگانی» در صحن علنی مجلس، نصرالله پژمانفر، یکی از نمایندگان جبهه پایداری و مخالف این طرح قصد داشت با «فریاد» وقت تذکر بگیرد، اما زمانی که با ممانعت علی لاریجانی روبه‌رو شد، رییس مجلس را «دیکتاتور» خطاب کرد.

لاریجانی در پاسخ به او گفت: «عادت کرده‌اید با فریاد کارهایتان را جلو ببرید. توهین هم نکنید دیکتاتوری دیکتاتوری! یک چیزی یاد گرفته‌اید، دیکتاتور شما هستید که این بساط را در کشور به راه انداختید.»

لاریجانی باز هم در پاسخ به پژمانفر که همچنان فریاد می‌زد، ادامه داد: «تریبون یک طرفه شمایید که همه تریبون‌ها دستتان است. هرچه خواستید به همه می‌گویید، کسی هم هیچ چیز به شماها نمی گوید. مملکت این طوری شده، چهارنفر این طوری حرف می‌زنند بقیه باید تسلیم‌شان باشند.»

در ادامه زمانی که میکروفون مقابل پژمانفر برای ایراد تذکر باز شد، این نماینده معترض، لاریجانی را به طرح مسائلی متهم کرد که «حتی رادیوهای بیگانه به این راحتی نمی‌توانستند بگویند».

پژمانفر گفت: «اتفاقا تریبون دست ما نیست، چرا که ما برای اینکه بخواهیم حرف خود را مطرح کنیم، باید این قدر داد و بیداد کنیم... حال تریبون در دست بنده است یا شما؟»

این نماینده اصولگرا خطاب به لاریجانی ادامه داد: «ده سال اخوی شما رییس قوه بودند، ۱۲ سال است که شما رییس مجلسید، در میدان سیداسماعیل هم می‌گویند که بین دیدگاه شما و آقای روحانی فرقی نمی‌کند، یعنی همه سه قوه دست شما بوده.»

پژمانفر همچنین گفت: «اگر اجازه می‌دادید که در مجلس حرف‌هایی که باید گفته بشود، گفته شود، مردم به عنوان اعتراضات غیرقانونی در خیابان‌ها جمع نمی‌شدند... عامل بسیاری از مسائل همین است که تریبون‌ها را بستید. نمایندگان توانستند مسائلشان را پشت این تریبون بگویند.»

این نماینده جبهه پایداری مجلس ادامه داد: «شما باعث شدید که رادیوهای بیگانه زمینه برایشان فراهم شود که به نظام حمله کنند.»

در نهایت، کلیات طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی، «با همراهی و اصرار دولت» و با ۱۳۲ رای به تصویب رسید.

پیشتر وزارت بازرگانی و وزارت صنعت ادغام شده بود، اما در صورت نهایی شدن این مصوبه مجلس، دیگر وزارتی به نام صنعت، معدن و تجارت در ایران نخواهد بود.

مخالفان این طرح معتقدند که تشکیل چنین وزارتخانه‌ای «تیشه به ریشه تولید می‌زند» و «زمینه‌ای برای ایجاد رانت و فساد را فراهم می‌کند.» همچنین پژمانفر معتقد بود که تشکیل وزارت بازرگانی «به دو سوم آرا نیاز دارد».

اما در مقابل، موافقان تشکیل دوباره وزارت بازرگانی می‌گویند که «وزارت صنعت، معدن و تجارت به بخش بازرگانی توجه نمی‌کند و در حال حاضر بازار متولی خاصی ندارد.»

چند سال پیش، در پایان دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، انتشار یک فیلم از رابطه فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی، موجب جنجال در مجلس و درگیری لفظی میان روسای قوه مجریه و مقننه شده بود.

اما حمله لفظی روز چهارشنبه علیه علی لاریجانی در حالی است که در ماه‌های اخیر، انتقادها و حملات لفظی علیه برادرش، صادق لاریجانی نیز افزایش یافته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More