شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک نماینده مجلس: نمی‌توان مسائل مربوط به سرنگونی هواپیمای اوکراینی را بازگو کرد

محمدجواد جمالی نوبندگانی، نماینده مجلس، درباره رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراین که با شلیک موشک سپاه پاسداران منهدم شد، گفت مسائل مربوط به سرنگونی این هواپیما را نمی‌توان بازگو کرد و خانواده کشته‌شدگان «احساسی» برخورد می‌کنند.

جمالی نوبندگانی روز جمعه ۱۲ اردیبهشت در گفت‌وگو با وب‌سایت رکنا از «محرمانه» بودن این پرونده خبر داد و گفت که «حتما در دادگاه متهم حاضر می‌شود.» 

او افزود: «در مسائل نظامی یکسری مسائل محرمانه وجود دارد و سیستم‌های نظامی بحث‌های خود را دارد... در تمام کشورها، مسائل نظامی را جلوی هر کسی نمی‌گذارند. خانواده‌ها فراموش نشده‌اند، اما هر شب هم به آنها نمی‌گویند امروز حالتان چطور بود.» 

این نماینده مجلس همچنین مدعی شد که خانواده قربانیان این سرنگونی «احساسی» برخورد می‌کنند و اضافه کرد «تا جایی که خبر دارم پرونده زوایای مختلفی دارد و تکمیل شده است». 

همزمان، پدر مهربان بدیعی اردستانی، یکی از قربانیان سرنگونی این هواپیما به رکنا گفت: «ما پیش خانم  لعیا جنیدی(معاون حقوقی رییس‌جمهور ایران) هم رفتیم ولی نتیجه هیچ. تمایل داریم بدانیم چه کسی عامل شلیک بوده. به ما گفتند که او را شناسایی کرده‌اند اما به ما معرفی نمی‌شود. به نظرم کمترین حق من این است که بدانم چه کسی آن موشک را شلیک کرده و بچه‌ام را از دست دادم. وکیل نداریم چون امید نداریم که وکیل کاری انجام دهد... کلا امیدی نداریم.»

برادر محمدامین بیروتی هم گفت: «سراغی از ما نگرفتند. فقط روز چهلم گفتند مراسم را چطور برگزار می‌کنید؟ دو سه بار از قوه قضائیه هم زنگ زده شد که چه کار می‌خواهید بکنید؟... داغ داریم و عزیزانمان را از دست دادیم ولی پاسخی برای ما در راه نیست.»

روز چهارشنبه حامد اسماعیلیون و چند نفر دیگر از طرف انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراین در گفت‌وگوی مجازی با آندره شوچنکو، سفیر اوکراین در کانادا، بر لزوم اطلاع خانواده‌های کشته‌شدگان از روند تحقیقات درباره هدف قرار دادن این هواپیما از سوی سپاه پاسداران و همچنین روند بازخوانی جعبه سیاه تاکید کردند و از نقض مکرر حقوق خانواده‌های کشته‌شدگان این پرواز و تهدید مداوم آنها از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی سخن گفتند.

او همچنین پیشتر در واکنش به مکالمه تلفنی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، با همتای اوکراینی‌اش درباره پرونده سرنگونی این هواپیما گفته بود که «شرارتی به اسم جمهوری اسلامی که از رسوایی باکی ندارد.»

لیلا لطیفی، مادر امیرحسین سعیدی‌نیا یکی دیگر از کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی، نیز در واکنش به اظهارات ظریف، در صفحه توییتر خود خطاب به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نوشت: «جواد ظریف برای هر لحظه لبخند زیبای پسر من چقدر قیمت گذاشتی؟ برای دیدن قد و قامت بلند و رشید پسرم چه مبلغی در نظر گرفتی؟ برای شنیدن هر ثانیه صدای دلنشین امیرحسین من چقدر پرداخت می‌کنی؟»

روز دوشنبه خبرگزاری‌های رسمی ایران ضمن انتشار خبر تماس تلفنی ظریف با وزیر خارجه اوکراین نوشتند که در این مکالمه تلفنی «آخرین تحولات روابط دو جانبه، مبارزه با شیوع کرونا و نیز پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی مورد بررسی» قرار گرفته است.

جزییات این گفت‌وگو در خبرگزاری‌های رسمی ایران منتشر نشد اما وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد که ظریف در تماس با وزیر خارجه اوکراین، گفته است که سخنان حسن نوروزی، یک نماینده مجلس در ایران، مبنی براینکه «کسی در ارتباط با هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی در ایران بازداشت نشده»، صحت ندارد.


نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، هفدهم فروردین ماه طی مصاحبه‌ای با روزنامه همدلی ضمن دفاع از هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی که به کشته شدن تمام ۱۷۶ سرنشین آن منجر شد، گفت که کسی در پرونده هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی بازداشت نشده است. او گفته بود: «این هواپیما یک هفته قبل از آن در اسرائیل بوده و به نظر می‌رسد که دستکاری شده بوده است. برای این هواپیما اهداف خاصی در ایران تعیین شده بود و به نظر من، نیروهای نظامی در این زمینه وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌‌اند.»


تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More