شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک نماینده مجلس: درحال حاضر ۵۰۰ نفر به قارچ سیاه مبتلا شده‌اند

درحالی که پیشتر مقام‌های علوم پزشکی و بیمارستانی در چند استان از مشاهده مواردی از ابتلا به قارچ سیاه و جان‌باختن تعدادی از بیماران خبر داده بودند، همایون سامه‌یح نجف آبادی، نماینده مجلس، از افزایش شمار مبتلایان خبر داد و گفت که در حال حاضر دست‌کم ۵۰۰ نفر به قارچ سیاه مبتلا شده‌اند.

همایون سامه‌یح نجف آبادی، داروساز و نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه گفت: «به دلیل شیوع کرونا و استفاده زیاد از کورتون در ایران افزایش یافت و در حال حاضر ۵۰۰ نفر در ایران به این بیماری مبتلا شده‌اند.»

این نماینده مجلس، با اشاره به کمبود داروی بیماری قارچ سیاه، گفت: «در حال حاضر این دارو به کشور وارد شده و در بیمارستان‌ها و داروخانه‌های منتخب دولتی موجود است و بیماران می توانند آن را دریافت کنند اما آنچه مسلم است واردات این دارو باید ادامه پیدا کند.»

پیشتر نیز مقام‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستانی در تهران، مشهد، و استان‌های اردبیل، مازندران و اصفهان از ابتلای بیماران کرونا به قارچ سیاه خبر داده بودند اما شما بیماران در هر یک از این مناطق را ۲۰ تا ۳۰ نفر اعلام کرده بودند.

اولین‌بار محمدرضا صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی «بیمارستان امام خمینی» تهران در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که در موج پنجم کرونا در این بیمارستان موارد بسیار زیادی از ابتلای بیماران قارچ سیاه مشاهده شده‌ است.

او تاکید کرد که به دلیل نبود داروی لازم برای درمان قارچ سیاه، بسیاری از بیماران مبتلا جان خود را از دست می‌دهند یا با تخلیه چشم نابینا می‌شوند.

صالحی  در همان مصاحبه افزود که هم‌اکنون بیش از ۱۰ بیمار مبتلا قارچ سیاه، در این بیمارستان بستری هستند و چون این بیماری می‌تواند به کور شدن یا مرگ بیماران منجر شود از مسئولان خواست برای واردات فوری داروی آن اقدام کنند.

همچنین قاسم اویس، سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، از شناسایی ۲۰ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در این استان خبر داد و پس از او نیز شاپور بدیعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت که دست‌کم ۲۰ بیمار کرونا در بیمارستان‌های قائم و امام رضای مشهد به  قارچ سیاه مبتلا شده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز  با بیان اینکه «فقط یک دهم درصد از بیماران کرونا به قارچ سیاه مبتلا می‌شوند»، گفت ولی «تمام بیماران مبتلا به قارچ سیاه در مشهد از بیماران کرونا بوده‌اند».

پس از انتشار اخبار مشاهده موارد متعدد ابتلا به قارچ سیاه، پایگاه خبری تجارت نیوز در گزارشی با اشاره به اینکه داروی قارچ سیاه در سامانه ۱۹۰ و داروخانه‌ها نایاب است از شکل‌گیری بازار سیاه این دارو خبر داد و از قول یکی از فروشندگان غیررسمی نوشت: این دارو را «دیروز می‌فروختم سه میلیون، امروز چهار میلیون.»

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نیز چهارشنبه سوم شهریور گفت منابع دارویی موجود برای این بیماری در دو هفته اخیر به صفر رسیده است.

با این حال مقام‌های وزارت بهداشت در چند روز گذشته  از واردات داروی این بیماری خبر داده‌‌اند و همایون سامه‌یح نجف آبادی، نماینده مجلس و داروساز، نیز روز چهارشنبه گفت که واردات «آمفوتریسین‌ بی، داروی ضد قارچ» و مورد استفاده برای درمان قارچ سیاه انجام است.

این درحالی است که صالح محب،  فوق تخصص گوش، حلق و بینی بیمارستان رسول اکرم تهران، پنج روز قبل گفت: «۳۰ درصد مبتلایان به قارچ سیاه که به دلیل ابتلا به کرونا دچار این بیماری شدند، به دلیل درگیری مغز با آن، جان خود را از دست داده‌اند.»

این پزشک بیمارستان رسول اکرم تهران گفت که ۵۰ درصد مبتلایان به قارچ سیاه با اقدامات درمانی کنترل شدند و ۲۰ درصد دیگر مبتلایان تحت اعمال جراحی قرار گرفتند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More