شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک منبع دیپلماتیک پس از توقیف نفتکش: تهران بخشی از پول‌ بلوکه‌شده‌اش را خواسته است

همزمان با سفر هیاتی دیپلماتیک از کره جنوبی به تهران برای مذاکره درباره پول‌های بلوکه ایران در این کشور، خبرگزاری یونهاپ به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد مقام‌های جمهوری اسلامی پس از توقیف نفتکش کره در خلیج فارس خواستار استفاده از بخشی از پول‌های بلوکه‌ ایران شده‌اند.

این منبع که نخواست نامش منتشر شود روز پنجشنبه ۱۸ دی‌ماه به یونهاپ گفت: «ایران از کره جنوبی درخواست خرید تجهیزات پزشکی به ارزش یک میلیارد دلار از محل هفت میلیارد دلار (پول بلوکه‌شده) در این کشور را ارائه داده است.» 

او اشاره کرده تهران امیدوار است هیات اعزامی کره جنوبی به تهران برنامه عملی برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده‌اش داشته باشد.

بر اساس گزارش یونهاپ، علاوه بر یک میلیارد دلار برای خرید تجهیزات پزشکی،‌ تهران خواستار دریافت ۱۰ میلیون دلار یا بیشتر از همین محل برای خرید واکسن کرونا از کوواکس، برنامه سازمان جهانی بهداشت برای توزیع واکسن،‌ شده است.

از سوی دیگر سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در پی انتشار این خبر تایید کرد هیات دیپلماتیک سئول که به تهران رفته بخشی از هیات وزارت خارجه کره جنوبی است که قبل از توقیف نفتکش، قرار بوده به ایران برود و در مورد «چگونگی دسترسی به منابع مالی ایران در کره» مذاکره کند.

کو کیونگ سوک، معاون وزیر خارجه کره جنوبی، که در راس این هیات قرار دارد، پیش از سفر در جمع خبرنگاران گفت علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود و سایر مقامات موضوع توقیف کشتی را پیگیری خواهد کرد.

این در حالیست که مقام‌های ایران پیشتر توقیف کشتی کره جنوبی در ارتباط با پول‌های بلوکه‌شده‌ در بانک‌های این کشور را رد کرده بودند. منبع دیپلماتیک خبرگزاری یونهاپ نیز احتمال ارتباط توقیف نفتکش با پول بلوکه‌شده را رد می‌کند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه در اطلاعیه‌ای از توقیف این نفتکش خبر داد و دلیل آن را «نقض پیاپی پروتکل‌های زیست‌محیطی دریایی» عنوان کرد.

این اقدام در سطح بین‌المللی مورد انتقاد قرار گرفت، در همین زمینه وزارت خارجه فرانسه ضمن آن‌که اقدام سپاه پاسداران را موجب «تشدید تنش» در منطقه خواند، خواستار آزادسازی فوری نفتکش کره جنوبی شد.



نگرانی ایران از بلوکه شدن دوباره پول‌ها

بر اساس گزارش یونهاپ،‌ ارزش کل دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های این کشور حدود هفت میلیارد دلار است.

این خبرگزاری نوشته ایران با این حال همچنان نگران است كه پس از تبدیل پول‌هایش از ارز وون کره جنوبی به دلار در بانک آمریكایی تحت نظارت نهادهای نظارتی ایالات متحده، دارایی‌اش دوباره مسدود شود.

علی‌‌رغم تحریم‌های ایالات متحده مبنی بر منع معاملات مبتنی بر دلار با تهران، کره جنوبی و ایران از حساب‌های مبتنی بر واحد پول کره‌ برای ادامه واردات نفت از ایران و صادرات کالا به ایران استفاده کرده بودند.

در همین زمینه، منبع دیپلماتیک یونهاپ گفت: «طبق قوانین ایالات متحده، اگر پول ایران از طریق یک بانک آمریکایی حواله شود، باید بلوکه شود. ما نمی‌توانیم با این حواله موافقت کنیم.»

این منبع همچنین اشاره کرد که حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، دو بار به رییس‌جمهور کره جنوبی نامه ارسال کرده و کره جنوبی هم پاسخ‌هایی داده، اما «هیچ اقدام عملی» انجام نشده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More