شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک ماه بعد از کارزار کولبر نکشید:دو فرمانده ارشد نیروی انتظامی کولبران کشته شده را «متجاوزان مرزی» نامیدند

در پی کشته شدن سه «کولبر» با شلیک مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران، فرمانده کل مرزبانی نیروی انتظامی و فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی این کولبران را «متجاوز مرزی» نامیدند و هدف از کشتار این کولبران را «پیشگیری از تردد غیرمجاز و تشدید انسداد نوار مرزی» توصیف کردند.

احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی، نیز از عنوان «متجاوزان مرزی» برای کولبران استفاده کرد. گودرزی گفت که «کولبران، ساعت ورود و خروج معینی دارند و در آن ساعت باید اقدام به کولبری کنند ولی کسانی هستند که از این نام، سوء‌استفاده کرده و در پاسی از شب اقلام غیرمجاز از مرزها جابه‌جا می‌کنند که با این افراد برخورد قانونی می‌شود».

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی تاکید کرد که «متجاوزانی که بخواهند از مرزهای کشور وارد شوند، با برخورد بسیار سخت نیروهای مسلح به ویژه مرزبانان مواجه خواهند شد».

این سخنان در حالی بیان شد که نیروهای مرزبانی  بامداد چهارشنبه دوازدهم شهریورماه در مرز قلعەرش سردشت بە سوی دستەای از کولبران آتش گشودند. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز گزارش داد که در جریان این تیراندازی سه کولبر جوان به اسامی «زانست حسن‌نژاد»، «زانکو احمدی» و «سروش ملکاری» بر اثر اصابت گلوله نیروهای مسلح ایران کشته شدند.

به گفته منابع محلی این سه کولبر همراه با جمعی دیگر از کولبران در منطقه‌ای به نام باژار در قلعه‌رش، در کمین نیروهای نظامی افتادند و این نیروها با تیراندازی و حجم سنگین آتش سه تن از کولبران را کشتند.

ساعاتی پس از انتشار خبر کشته شدن سه کولبر در مرز سردشت، یحیی حسین‌خانی، فرمانده مرزبانی آذربایجان‌غربی، کولبران کشته شده را «متجاوز مرزی» نامید و کشتار این کولبران را «مراقبت از خاک مقدس» توصیف کرد.

فرمانده مرزبانی آذربایجان‌غربی گفت که «مرزداران هنگ مرزی سردشت با هوشیاری در مراقبت از خاک مقدس کشورمان، با تعدادی متجاوز مرزی که قصد ورود به کشور را داشتند، در منطقه ممنوعه مرزی برخورد کردند».

حسین‌خانی کمین نیروهای مرزبانی برای کشتار کولبران را تایید کرد و گفت که «ماموران با گرفتن موضع مناسب وارد عمل شده و برای پیشگیری از تردد غیرمجاز و تشدید انسداد نوار مرز با رعایت قانون به‌کارگیری سلاح و هشدارهای لازم، اقدام به تیراندازی کردند که نهایتا افراد متجاوز به محض استماع صدای تیر و اطلاع از حضور ماموران در منطقه با استفاده از تاریکی شب و موقعیت جغرافیایی منطقه به سمت مناطق عمقی کشور مقابل متواری شدند».

فرمانده مرزبانی آذربایجان‌غربی از عنوان «هلاکت» برای کشتن کولبران استفاده کرد و افزود: «با موفقیت مرزبانان در ناکام گذاشتن متجاوزگران مرزی در این عملیات، تعداد سه تن از متجاوزان مرزی مورد اصابت گلوله قرار گرفتند که زخمی شده و به بیمارستان منتقل شدند و با وجود تلاش پزشکان به هلاکت رسیدند.»

حسین‌خانی همچنین گفت که مرزبانان آذربایجان غربی اقدامات خود را «برای شناسایی و دستگیری سایر متجاوزگران مرزی» ادامه می‌دهند.

اقدام فرماندهان ارشد مرزبانی در خصوص «متجاوز مرزی» نامیدن «کولبران» درست یک ماه بعد از  آن صورت گرفت که کاربران توییتر یک‌شنبه دوازدهم مردادماه در جریان طوفان توییتری اعتراض به کشتار کولبران با شعار «قتل‌‌عام کولبران باید متوقف شود»، هشتگ «کولبر نکشید» را به ترند اول ایران تبدیل کردند.

بنابر گزارش سازمان حقوق بشری هەنگاو، در  یک ماه گذشته دست‌کم ٣١ کولبر و کاسبکار کرد كشتە و زخمی شدەاند. پیشتر فرهاد شعبانی، یکی از اعضای هیات‌مدیره رسانه کولبر نیوز آذرماه گذشته به ایران‌اینترنشنال گفت که در سال ۲۰۱۹ میلادی، دی‌ماه ۹۷ تا دی‌ماه ۹۸ دست‌کم ۲۴۹ کولبر بر اثر حوادث گوناگون، کشته و زخمی شده‌اند.

در گزارش شبکه حقوق بشر کردستان نیز در فاصله دی ۹۷ تا دی ۹۸، سال ۲۰۱۹ میلادی، دست‌کم ۷۹ کولبر کشته شده‌اند.

بیشتر کولبران کشته شده از سوی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی از جمله نیروی زمینی سپاه پاسداران و مرزبانی نیروی انتظامی هدف گلوله سلاح‌های جنگی قرار گرفته و شماری نیز بر اثر سوانحی چون ریزش بهمن، سقوط از کوه و حوادث مشابه در مسیرهای کولبری کشته شده‌اند.

پیش از این مقام‌های حکومتی اغلب در مورد کشته شدن کولبران با شلیک نیروهای مسلح سکوت کرده و در مواردی از جان‌باختن کولبران بر اثر سوانحی چون «یخ‌بندان و بهمن» به بیان وعده‌هایی پرداخته بودند.

در این میان نه‌تنها کشتار کولبران متوقف نشده است که شماری از فعالان مدنی معترض به کشتار کولبران بازداشت، محاکمه و به زندان و شلاق محکوم شده‌اند.

اقدام  دو فرمانده ارشد مرزبانی نیروی انتظامی در معرفی و نامیدن کولبران به عنوان «متجاوز مرزی» دست‌کم نشان‌دهنده در پیش‌گرفتن سیاست خشونت‌بارتری از سوی مرزبانی و نیروی انتظامی علیه کولبران است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More