شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
جزییات تازه از کشتار شهروندان در ماهشهر

یک شاهد عینی: نیروهای سپاه پاسداران حتی به مردم داخل خانه‌ها تیراندازی کردند

یک شاهد عینی از ماهشهر درباره کشتار شهروندان در شهرک‌های مختلف این شهر در جریان اعتراض‌های اخیر به ایران‌اینترنشنال گفت سپاه پاسداران «یک تیپ ویژه تک‌آور به همراه دو تانک و شش نفربر و سلاح سنگین و نیمه‌سنگین، حتی هلی‌کوپتر نظامی» به ماهشهر فرستاده بود.

در حالی که شهرک‌های چمران، رجایی و طالقانی از مناطق اصلی درگیری معترضان با نیروهای امنیتی در ماهشهر بود، این شاهد عینی ادامه داد نیروهای امنیتی «به محض ورود به ماهشهر، اول به شهرک چمران وارد شدند و مردم را به گلوله بستند. با تیربار دوشکا و همچنین با هلی‌کوپتر.»

به گفته این شاهد عینی، نیروهای سپاه پاسداران در شهرک چمران به مردم عادی تیراندازی کردند، «حتی به مردمی که داخل خانه بودند و اصلا در راهپیمایی اعتراضی شرکت نکرده بودند.»

این شاهد عینی که نامش فاش نشده، افزود: «در همان اولین ساعت حدود ۱۷ نفر از جمله دو کودک ۴و ۸ ساله و یک پیرزن هفتاد و چند ساله با تیر مستقیم پاسدارها کشته شدند. اما آمار بقیه کشته‌ها، به علت فرار جوانان به بیشه‌ها خیلی مشخص نیست. همچنین این که پاسداران به صورت کور تیراندازی می‌کردند، یعنی به هر جا که می‌رسیدند، تیراندازی می‌کردند.»

بر اساس گزارش‌های مختلف، در جریان این اعتراض‌ها نزدیک به ۱۰۰ نفر از معترضان پناه‌گرفته در نیزارهای ماهشهر جان باخته‌اند.

این شهروند ساکن ماهشهر با تاکید بر این که هنوز آمار کشته‌شدگان این منطقه مشخص نیست، دلیل آن را «مجهول» بودن اجساد خیلی از معترضان دانست و گفت: «اجساد را هم خودشان جمع کردند و با یک سری کامیون بردند. چند کشته نیز از میان زخمی‌هایی بودند که بیمارستان شهر به دستور پاسداران از پذیرش‌شان امتناع کردند.»

او اضافه کرد: «عصر همان روز [نیروهای سپاه پاسداران] وارد شهرک رجایی و دهکده گاما و شهرک مدنی شدند و آنجا را هم از کشته‌ها بی‌نصیب نگذاشتند. بخشی از ساکنین این شهر که از عشایر عرب خوزستان هستند طبیعتا مسلح هستند. سپاه به عمد یک حمام خون راه انداخت تا درگیری به شهرک طالقان هم کشیده شود و مردم این شهر طبیعتا مقابله به مثل کردند. از ساعت شش، هفت عصر سه‌شنبه تا یک بامداد چهارشنبه، حتی یک ثانیه هم صدای رگبار قطع نشد. با تانک وارد شهرک شدند، اما مردم مقابله کردند در این شهرک‌ها. غائله جمع نشد و پاسدارها کشتند و خودشان هم کشته‌ها و زخمی‌های زیادی داشتند. ولی با وساطت شیوخ و ریش سفیدها و بزرگان منطقه تیراندازی قطع شد و شهرک طالقانی محاصره شد.»

این شاهد عینی درباره بازداشت‌ها هم گفت: «بعد از این وقایع تا سه روز متوالی از این شهرک‌ها هر کسی، هر جوانی را که گیر می‌آوردند، دستگیر می‌کردند. می‌شود گفت که فعلا غائله ساکت شده اما نمی‌شود گفت که جو کاملا آرام است.»

او با اشاره به حضور پرشمار نیروهای امنیتی و لباس شخصی در شهر و هراس مردم از آن‌ها، تاکید کرد: «فاجعه انسانی که اینجا اتفاق افتاده، خیلی بیشتر از آن چیزی است که رسانه‌ها به آن پرداختند. تنها دلیلش این بود که مردم این شهر پایشان را روی شاهرگ اقتصادی کشور گذاشتند و با این شکل وحشیانه سرکوب شدند و این سرکوب را در هیچ شهر دیگر ندیدیم که با تانک وارد شوند یا نیروی کماندو ویژه بفرستند.»

اظهارات این شاهد عینی در حالی است که محمود واعظی رییس دفتر حسن روحانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، یک عضو هیات رییسه مجلس، روز چهارشنبه ۲۰ آذر، گزارش‌ها درباره کشتار معترضان آبان ماه در ماهشهر را تایید کردند. 

قاضی‌زاده هاشمی با این ادعا که برخی از افراد کشته شده قصد داشته‌‌اند «به خطوط اصلی انتقال انرژی کشور صدمه بزنند»، با دفاع تلویحی از به رگبار بستن معترضان در ماهشهر گفت: «آیا کسی نمی‌داند وقتی می‌خواهد به خطوط اصلی انرژی کشور حمله کند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟»

بندر ماهشهر که در نزدیکی متجمع‌های پتروشیمی عظیم قرار دارد، از مناطق محروم استان خوزستان است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More