شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک سال بعد از کشتار معترضان در نیزارها؛ محسن بیرانوند، فرماندار ماهشهر، با اتهامات مالی بازداشت شد

رسانه‌های محلی در خوزستان گزارش دادند محسن بیرانوند، فرماندار ماهشهر و از عاملان کشتار معترضان در ماهشهر و شهر جراحی، روز یک‌شنبه سی‌ام آذرماه همزمان با برکناری از سمت فرمانداری، به دلیل «اتهامات مالی» بازداشت شد.

به نوشته پایگاه خبری عصرجنوب، بیرانوند درحالی  ظهر یک‌شنبه از سوی استانداری خوزستان برکنار شد، که بامداد یک‌شنبه به دست نیروهای امنیتی و با «اتهامات مالی» دستگیر شده بود.

خبرگزاری خورنا نیز با اشاره به اینکه «محسن بیرانوند دو هفته پیش استعفای زورکی خود را ارائه کرده بود و با حمایت غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، در  سمت خود ماندگار شده بود سرانجام  شنبه شب از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شد و استاندار ناچار به پذیرش استعفای» او شد.

علاوه بر رسانه‌های خوزستان که خبر بازداشت محسن بیرانوند را منتشر کردند، خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز نوشت که «یک منبع آگاه» خبر دستگیری محسن بیرانوند را تایید کرده است.

این خبرگزاری با تاکید براینکه هنوز خبر بازداشت محسن بیرانوند و اتهامات او به طور رسمی اعلام نشده است، به طور ضمنی احتمال داد که برکناری و بازداشت فرماندار ماهشهر به آبگرفتگی این شهر ارتباط دارد.

بخش‌‌های وسیعی از بندر ماهشهر، سربندر[بندر امام]، شهر جراحی [چمران] در پاییز سال‌جاری بر اثر بارندگی به شدن دچار آبگرفتگی شد و پیشتر مدیر آبفای ماهشهر به اتهام قصور در این ارتباط بازداشت شده است.

در پی ورود آب و فاضلاب به منازل مردم و تخریب و آسیب گسترده دست‌کم پنج هزار خانه و لوازم خانگی مردم، شماری از مردم سربندر به ویژه در محله بلوکی‌ها طی شامگاه پنج‌شنبه سیزدهم و جمعه چهاردهم آذر ماه دست به تجمع اعتراضی زدند و خواستار جبران خسارت‌های ناشی از سیلاب به منازل و کسب و کارهای خود شدند.

با این حال، کمتر از دو هفته بعد طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۵ و ۲۶ آذر ماه باردیگر ب  بارندگی منجر به آبگرفتگی گسترده و دوباره معابر عمومی و منازل مردم در چند شهر خوزستان، مرکز این استان و همچنین ماهشهر شد.

از سوی دیگر، در پی انتشار خبر بازداشت فرماندار ماهشهر، برخی منابع محلی گزارش‌هایی  درباره اتهامات مالی محسن بیرانوند در ارتباط با مجتمع‌های پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه ماهشهر منتشر کردند.

استان خوزستان به دلیل حضور شرکت‌های بزرگ از جمله شرکت‌های بزرگ نفت و پتروشیمی، فولاد و همچنین شرکت‌هایی چون شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه از استان‌هایی است که محل وقوع بخشی از چند پرونده بزرگ فساد مالی، فساد در واگذاری و پرونده‌های وام‌های کلان مالی مطرح در سطح کشور بوده است.

یک سال پیش؛ فرماندار دوره کشتار

محسن بیرانوند درحالی روز یک‌شنبه ۳۰ آذر ماه همزمان با برکناری از سمت خود بازداشت شد، که یک سال‌ پیش در جریان اعتراضات آبان ماه نام خود را به عنوان یکی از فرمانداری ثبت کرد.

در حوزه تحت مسئولیت بیرانوند، یکی از شدیدترین و خونین‌ترین سرکوب‌ها در جریان اعتراضات آبان۹۸ انجام شد، تا آنجا که به نوشته روزنامه نیویورک تایمز «۱۳۰ تن در ماهشهر، ظرف سه روز، در جریان اعتراضات سراسری آبان۹۸، کشته شدند.»

همان زمان و پس از گزارش‌های متعدد درباره کشتار ده‌ها تن از معترضان در نیزارهای ماهشهر، سرانجام شامگاه دوشنبه ۱۱ آذر۹۸، محسن بیرانوند فرماندار وقت ماهشهر و رضا پاپی فرمانده نیروی انتظامی این شهر طی مصاحبه‌ای با تلویزیونی رسمی جمهوری اسلامی، کشتار معترضان در نیزارهای ماهشهر را تایید کردند.

بیرانوند به عنوان فرماندار ماهشهر در این مصاحبه تلویزیونی ادعا کرد که کشته‌شدگان در نیزارهای ماهشهر «مسلح» بودند و گفت: «اگر ورود نیروهای نظامی و انتظامی نبود زندگی مردم به خطر می‌افتاد.»

محسن بیرانوند در همان مصاحبه تاکید کرد که به دلیل اینکه واردات کالاهای اصلی به خطر افتاده بود، «نیروهای امنیتی ونظامی وارد شدند و با نیروهای مسلحی که مقابل نظام ایستاده بودند، به‌شدت برخورد شد.»

او دلیل اصلی سرکوب و کشتار معترضان را اهمیت استراتژیک ماهشهر عنوان کرد و گفت: «واردات کالاهای اصلی داشت به‌خطر می‌افتاد و تعداد کامیون‌هایی که این کالاها را از بندر امام به شهرهای سراسر ایران منتقل می‌کردند به کمتر از ۴۰۰ دستگاه در روز رسیده بود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More