شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک رومانیایی پیکان اهدایی محمدرضا شاه پهلوی به چائوشسکو را ۹۵ هزار یورو خرید

خریداران ایرانی در مزایده فروش خودروی پیکانی که محمدرضا شاه پهلوی در سال ۱۹۷۴ به نیکولای چائوشسکو، دیکتاتور سابق رومانی، اهدا کرده بود، موفق به خرید آن نشدند. یک کلکسیونر رومانیایی این پیکان را به قیمت ۹۵ هزار یورو خریداری کرد. 

به گفته مجریان این مزایده، که در بخارست برگزار شد، صد نفر در این مزایده شرکت کردند که بیشتر آنها ایرانی بودند و قصد داشتند این پیکان را به عنوان یک سمبل ملی خریداری کنند. بالاترین قیمت پیشنهادی از سوی خریداران ایرانی ۹۰ هزار یورو بوده است.

این در حالی است که همزمان با اعلام به حراج گذاشته شدن پیکان اهدایی محمدرضا شاه پهلوی به نیکولای چائوشسکو، رهبر پیشین رومانی، مجموعه‌داران ایرانی برای خرید آن صف بسته و به پیشنهاد قیمت داده‌ بودند. 

خبرگزاری رویترز نیز پنج‌شنبه، ششم خردادماه گزارش داد خانه حراج آرت‌مارک در بخارست اعلام کرده که علاقه به این خودرو بسیار زیاد است و بیش از ۱۰۰ پیشنهاد برای خرید آن دریافت کرده است.

آلینا پانیکو، از مسئولان این خانه حراج، گفت بیشتر پیشنهادها از طرف ایرانیانی آمده که می‌خواهند «نماد ملی دهه ۱۹۷۰ میلادی را به خانه خود بیاورند».

قیمت اولیه چهار هزار یورو اعلام شده بود.

 

 

محمدرضا شاه پهلوی در سال ۱۹۶۶ به رومانی رفته بود.

پیکان هیلمن که پس از سال ۱۹۶۷ میلادی تولید شد، نخستین خودروی ساخته‌شده از سوی شرکت ملی ایران بود و نه تنها به یک شاخص در صنعت، بلکه به نمادی ملی تبدیل شد.

هیلمن که در اصل در نزدیکی شهر کاونتری میدلندز بریتانیا واقع شده بود، یکی از قدیمی‌ترین و پرکارترین برندهای اتومبیل بریتانیایی بود. شرکت ملی ایران پس از تلاش‌های ناموفق برای ساخت مدل‌های فیات، نخستین پیکان خود را تحت لیسانس هیلمن در سال ۱۹۶۷ تولید کرد.

چائوشسکو، دیکتاتور رومانی، کمی پیش از آن به قدرت رسیده بود.

در سال ۱۹۸۹ میلادی و همزمان با فروپاشی کمونیسم، او و همسرش النا در پی تظاهرات مردمی در پایتخت کشور از آنجا گریختند، اما به سرعت از سوی یک گروه بازداشت و با شلیک اسلحه کشته شدند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More