شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یکی از نزدیکان نادر مختاری: دروغ‌های قوه قضاییه بی‌شرمانه و برای فرار از قبول مسئولیت شکنجه و کشتن است

یکی از نزدیکان نادر مختاری، جوانی که به نوشته وب‌سایت کلمه پس از اعتراضات آبان ۹۸ در زندان کشته شد، سخنان مقام‌های قوه قضاییه درباره او را «دروغ‌های بی‌شرمانه» خواند و گفت که این سخنان برای فرار از قبول مسئولیت «شکنجه و کشتن» او بیان می‌شود.

او در مصاحبه با وب‌سایت «کلمه» گفت: «وقتی می‌گویید ضربه باتوم کذب محض است مشخص کنید چرا نادر در آن تاریخ در بیمارستان و در بخش مراقبت‌های ویژه به خاطر ضربه به سر و شکستی‌های متعدد در بیمارستان بستری بوده‌ است؟»

او همچنین گفت: «نادر آسم معمولی داشت؛ آیا بیماری آسم منجر به شکستگی سر و دست و به کما رفتن و مرگ یک انسان می‌شود؟»

اظهارات این فرد نزدیک به خانواده مختاری واکنشی است به اظهارات چند روز پیش حشمت‌الله حیات‌الغیب،‌ مدیرکل زندان‌های استان تهران، که با تکذیب تمامی گزارش‌ها گفته بود نادر مختاری بر اثر تنگی نفس جان باخته است.

این مقام قوه قضاییه گفته بود نادر مختاری به دلیل «سرقت» به هشت سال حبس محکوم شده بود و از سال ۹۴ زندانی بود.

در پاسخ به این اظهارات، فرد نزدیک به خانواده مختاری گفته است که او از سال ۹۴ تا ۹۸، «یک روز» هم در زندان نبوده است.

بنابر همین گزارش، خانواده نادر مختاری از ۲۴ آبان ۹۸ خبری از او نداشتند و حدود ۲۰ روز بعد فرزند نیمه‌جانشان را در حالت اغما در بیمارستانی در شهر ری پیدا کردند.

به گفته این فرد نزدیک به خانواده نادر مختاری،‌ او سپس از بیمارستان «بدون اطلاع به زندان برده شد» و «۲۹ شهریور ۹۹ به دلیل آسیب‌های ناشی از ضربات باتوم و شکنجه کشته شد».

او همچنین گفت که نادر مختاری «به بدترین شکل شکنجه شده‌ بود، سرش ورم کرده بود،‌ تمام دندان‌هایش را شکسته بودند، دستش را شکسته بودند و آن را گچ نگرفته بودند و دستش به ‌صورت کج جوش خورده بود.»

به نوشته وب‌سایت کلمه،‌ خانواده مختاری تحت فشار ماموران و نهادهای امنیتی قرار گرفته‌ و وادار به سکوت شده بودند.

درباره محل زندانی بودن نادر مختاری گزارش‌های متناقضی منتشر شده است. پیش از این وب سایت کلمه از زندانی بودن او در بازداشتگاه کهریزک خبر داده بود، ولی مرکز رسانه قوه قضاییه گفته بود که او از سال ۹۴ در ندامتگاه بزرگ تهران، معروف به فشافویه، زندانی بوده است.

فرد نزدیک به خانواده مختاری در مصاحبه‌اش با کلمه، اظهارات مقام قضایی مبنی بر زندانی بودن نادر مختاری از سال ۹۴ را به شدت تکذیب کرد اما گفت که او در سال ۹۸ در زندان بزرگ تهران، فشافویه، زندانی بود.

او گفت: «روزی که با خانواده تماس می‌گیرند و می‌گویند بیایید کهریزک و جنازه فرزندتان را بگیرید خانواده فکر می‌کنند او را به بازداشتگاه کهریزک برده‌اند و آنجا زندانی است، در صورتی که آن گونه که ما اطلاع داریم او در بهداری زندان تهران بزرگ نگهداری می‌شده و زندانی بود».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More