شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یکی از شاکیان حمید نوری: گرفتن اعتراف اجبارى از کارهای نوری بود

 

در ششمین روز دادگاه پرونده حمید نوری از متهمان کشتار هزاران زندانی سیاسی در تابستان سال ۶۷، ایرج مصداقی، از شاکیان این پرونده گفت که یکی از کارهای نوری گرفتن اعتراف اجباری از زندانیان بود.

ششمین روز دادگاه حمید نورى دوشنبه اول شهریور در استکهلم سوئد برگزار شد. به گزارش خبرنگار ایران اینترنشنال، در این جلسه دادگاه، ایرج مصداقى، به عنوان یکی از شاکیان پرونده نوری گفت: «من سال ١٣٦٠ در تهران دستگير شدم. در دادگاه شانس آوردم چشم‌بندم را برداشتند و خوش‌شانس‌تر بودم كه دادگاهم ۲۰ دقيقه طول كشيد و به جرم هوادارى از مجاهدين به ۱۰ سال زندان محكوم شدم.»

مصداقی افزود: «ما را به اتاقی مى‌بردند كه پنجره نداشت و زير در را پتو می‌گذاشتند و بعد از چند دقيقه هوا كم می‌شد و ما هفت، هشت ساعت آنجا بوديم. خيلی‌ها بيهوش می‌شدند. دوباره از آنجا تونل درست مى‌كردند و می‌زدند و می‌زدند تا می‌ررسيدم به زندان. آنجا اولين بار حمید نورى را ديدم.»

این زندانی پیشین با اشاره به این شکنجه‌ها درباره برخورد اولش با حمید نورى اضافه کرد: «پاسدارها با دستور ناصريان كه داديار گوهردشت بود و حميد عباسى (نوری) كه معاونش بود به ما حمله مى‌كردند.»

او گفت: «چون آنجا بودند مى‌ديديم كه دستور می‌دهند و خود آنها هم می‌زدند. ناصريان دستور زدن را می‌داد و کلمات بدى هم به كار مى‌برد. وقتى ناصريان دستور مى‌داد حمید نورى همراهى مى‌كرد و می‌گفت می‌زنيم تا مرگتان برسد.»

در این جلسه دادگاه، وكيل این متهم کشتار زندانیان سیاسی گفت: «گفته می‌شود حميد نورى در راهروى مرگ بعد از اعدام‌ها نان خامه‌اى پخش كرده و اين در حالی است كه شاكى‌ها بعد از دستگيرى اين موضوع را مكتوب كرده‌اند.»

وكيل نورى مدعی شد که حرف شاکی و شاهدان «ضدونقيض» است و افزود: «يک بار مى‌گويند حميد عباسى نگهبان بوده يک بار در هيات مرگ بار ديگر شكنجه‌گر. بايد بگويم تمام مشاهدات اينها از زير چشم‌بند بوده است.»

او گفت: «خيلى از شاكی و شاهدان بعداز دستگيرى نورى اسم او را در خاطراتشان و گفت‌وگوها اضافه كردند. در دادگاه ليست‌هاى زيادى از اسامى اعدام ها خوانده شد ولی معلوم نيست كی نوشته كجا نوشته شده و منبع اين‌ها كجاست و موكل من می‌گويد اصلا اين اعدام‌ها رخ نداده است.»

در جلسه پیشین دادگاه وکیل نوری نقش داشتن موکلش در این اعدام‌ها را رد کرده و گفته بود نوری در آن زمان در مرخصی بوده و در اصالت فرمان روح‌الله خمینی برای کشتار زندانیان نیز تردید وجود دارد.

این در حالی است که در روز چهارم دادگاه نوری، دادستان با اشاره به پشتیبانی مسئولان جمهوری اسلامی از این کشتار، گفت نورى جزو شكنجه‌گران زندان بوده است.

در حالی که روند بررسی پرونده قضایی علیه حمید نوری در سوئد ادامه دارد، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با «غیرقانونی» خواندن بازداشت نوری و تایید پیگیری سفیر ایران در سوئد در این زمینه گفت: «از تمام ابزارهای دیپلماتیک خود برای استیفای حقوق نوری استفاده می‌کنیم.»

روز یکشنبه، احمد معصومی‌فر، سفیر ایران در سوئد، بدون اشاره به نام نوری گفت پس از ۲۰ روز تلاش موفق شده با یک شهروند ایرانی در زندان سوئد ملاقات کند.

او افزود «شواهد حاکی از کاربرد خشونت بوده» و طی یادداشتی به وزارت خارجه وزارت دادگستری خواستار تحقیق مستقل در خصوص «نقض حقوق زندانی» شده است.

برگزاری دادگاه حمید نوری از این رو که برای اولین‌بار یکی از مقام‌های قضایی‌امنیتی جمهوری اسلامی دخیل در اعدام‌های گروهی سال ۶۷ در خارج از ایران بازداشت و محاکمه می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

علاوه بر این، اکنون با نشستن ابراهیم رئیسی بر کرسی ریاست جمهوری اسلامی، دادگاه نوری بیش از پیش اهمیت یافته است.

رئیسی که در جریان اعدام‌های سال ۶۷، معاون دادستان تهران و از اعضای هیات منصوب روح‌الله خمینی برای اعدام زندانیان، مشهور به «هیات مرگ» بود، گفته است که باید از او قدردانی شود

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More