شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یولیا یوزیک، خبرنگار روس بازداشت شده در ایران، آزاد شد

سفارت روسیه در تهران از آزادی یولیا یوزیک، خبرنگار روس بازداشت شده در ایران، خبر داد و اعلام کرد که او در  بامداد پنج‌شنبه هجدهم مهر تهران را به مقصد مسکو ترک کرده است.

 در بیانیه سفارت روسیه در تهران تاکید شده است که «در نتیجه تلاش‌های مشترک وزارت خارجه روسیه و سفارت روسیه در تهران، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تصمیم به آزادی یولیا یوزیک، شهروند روسی، گرفتند.»

این بیانیه اعلام کرده است که یولیا یوزیک، خبرنگار روسی، پس از آزادی بلافاصله در ساعات اولیه بامداد پنج‌شنبه هجدهم مهر(دهم اکتبر)، با پرواز هواپیمایی روسیه، تهران را به مقصد مسکو ترک کرده است.

یولیا یوزیک از هفته گذشته در جریان سفر به ایران بازداشت شده بود و سفارت روسیه در تهران روز جمعه، دوازدهم مهرماه  با تایید گزارش‌ها درباره بازداشت یوزیک اعلام کرد که در حال بررسی جزییات بازداشت این خبرنگار است.

یولیا یوزیک مولف دو کتاب درباره ترور و تروریسم در قفقاز است و به گفته همسر سابقش «۱۰ تا ۱۲ سال قبل وقتی خبرنگار کامسامولسکا پراودا بود به اسرائیل سفر کرده و گزارشی درباره ارتش اسرائیل نوشته بود.»

با این حال یوزیک بعد از آن سفر به اسرائیل، مدت‌ها در ایران به خبرنگاری برای رسانه‌های روسی مشغول بود اما در سفر اخیرش به تهران، ماموران سپاه پاسداران، پاسپورت او را در هنگام ورود به فرودگاه تهران ضبط کرده و به او گفته بودند که در هنگام بازگشت به او بر می‌گردانند.

چهار روز پس از ورود یوزیک به تهران، ماموران سپاه پاسداران او را در اتاق هتل محل اقامتش بازداشت کردند و اتهام این خبرنگار روس ابتدا «جاسوسی برای اسرائیل» عنوان شد اما با واکنش تند رسانه‌های روسیه، اعتراض سندیکای روزنامه نگاران روسیه، سفیر ایران در مسکو به وزارت خارجه این کشور احضار شد.

مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، روز شنبه  سیزدهم مهر، با حضور در وزارت خارجه روسیه، گفت: «بازداشت این خبرنگار برای روشن شدن چند مورد بوده و به‌زودی آزاد می‌شود.»

همان روز، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، درباره بازداشت این خبرنگار روس، با تاکید براین‌که «یولیا یوزیک به‌زودی آزاد می‌شود»، گفت: «ایشان به‌دلیل ادای برخی توضیحات بازداشت شده بود و به‌زودی آزاد خواهد شد.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی، روز دوشنبه پانزده مهر به کلی وارد شدن اتهام جاسوسی به یولیا یوزیک را رد کرد و گفت: «پرونده این خبرنگار خانوم مربوط به معاونت ضد جاسوسی [وزارت  اطلاعات] نبوده و مربوط به تخلفات پیرامون ویزای ایشان بوده که به سرعت هم به آن رسیدگی می‌شود.»

پس از این بود که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیز روز سه‌شنبه، از «قول» مقام‌های جمهوری اسلامی برای آزادی فوری این خبرنگار روس خبر داد و گفت:« مقامات ایران قول داده‌اند که به‌زودی امکان دسترسی کنسولی به روزنامه نگار بازداشت شده روسی یولیا یوزیک را فراهم کنند و موضوع بازداشت این خبرنگار به زودی حل و فصل خواهد شد.»

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر شمار قابل توجهی از شهروندان کشورهای مختلف از جمله شهروندان ایرانی‌الاصل را در جریان سفر به ایران بازداشت و زندانی کرده‌است. برخی از بازداشت شدگان بدون اعلام رسمی با زندانیان یا متهمان مورد نظر مقام‌های جمهوری اسلامی مبادله شده‌اند که تازه‌ترین نمونه آن آزادی همزمان دو شهروند بازداشت شده استرالیایی در ایران و آزادی و بازگشت یک شهروند ایرانی متهم به ارسال تجهیزات نظامی در استرالیاست.

با این حال برخی از بازداشت شدگان به ویژه شهروندان دو تابعیتی سال‌ها در ایران در زندان باقی می‌مانند از جمله نازنین زاغری شهروند ایرانی‌بریتانیایی که از چهار سال پیش در ایران بازداشت و زندانی شده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، دو هفته پیش به صراحت گفت که جمهوری اسلامی آمادگی مبادله او به ازای پرداخت طلب ۴۰۰ میلیون پوندی ایران از بریتانیا را دارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More