شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزینه‌های احتمالی آمریکا در برخورد با ایران

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی درباره گزینه‌های آمریکا در برخورد نظامی احتمالی با ایران، به حمله سایبری آمریکا به سامانه‌های هدایت پرتاب موشک متعلق به سپاه پاسداران در اواخر هفته گذشته اشاره کرد و نوشت این موضوع «مثالی روشن از تحولات در جنگ‌افزارهای مدرن» است. 

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، پنجشنبه گذشته، ساعاتی پس از آن‌که یک فروند پهپاد آمریکایی با موشک سپاه پاسداران بر فراز تنگه هرمز ساقط شد، دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا، موافقتش را با از کار انداختن سامانه‌های هدایت پرتاب موشک این نهاد نظامی اعلام کرد.

ایران و آمریکا سر این‌که پهپاد هنگام هدف قرار گرفتن در حریم هوایی ایران بوده است یا خیر اختلاف نظر دارند.

فایننشال تایمز نوشت: «چنین تاکتیک‌هایی نشان می‌دهد بعید است هر‌گونه درگیری احتمالی با ایران به‌شکل و سیاق مداخله‌های نظامی قبلی آمریکا در خاورمیانه باشد.»

این روزنامه به نقل از ست جونز، کارشناس علوم سیاسی در «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی»، نوشت: «براندازی رژیم ایران با نیروی نظامی مانند آنچه آمریکا در عراق و افغانستان انجام داد به‌هیچ‌وجه مدنظر نیست.»

جونز اضافه کرد ترامپ و اعضای دولتش هیچ تمایلی به این نوع درگیری با ایران ندارند.

فایننشال تایمز تصریح کرد دولت آمریکا بیشتر مایل است سامانه‌های موشکی و رادارهای ایران را هدف قرار دهد، مشابه آنچه قبلا در سوریه و یمن صورت گرفته است. 

در این راستا، هنری بوید، تحلیلگر موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی، گفت آمریکا با انجام «حمله‌های عملیاتی» به سایت‌های راداری ایران می‌تواند به «توان نظامی ایران آسیب برساند».

جونز تاکید کرد یکی از چالش‌های حمله سایبری به اهداف نظامی در ایران «اطلاع از میزان تاثیر» چنین حمله‌هایی است. 

به نوشته فایننشال تایمز، پرسشی که تحلیلگرهای نظامی با آن مواجه‌اند این است که آیا چنین تاکتیک‌هایی پیام موردنظر را به تهران خواهد رساند و بحران در منطقه خلیج فارس را آرام خواهد کرد یا خیر.

در دو ماه گذشته، وزارت دفاع آمریکا یک فروند ناو هواپیمابر و ۷۰ هواپیمای جنگی به منطقه خلیج فارس اعزام کرده است. از طرفی، بمب‌افکن‌های ب‌ـ‌۵۲ آمریکا در پایگاه‌ هوایی این کشور در قطر مستقر شده‌اند.

به نوشته فایننشال تایمز، ادوات نظامی آمریکا در منطقه در مقابل «نیروهای نیابتی و توانایی‌ بالای موشکی» ایران کارایی محدودی خواهد داشت. 

بنا بر جدیدترین تحلیل موسسه مطالعات بین‌المللی و راهبردی، سپاه پاسداران ایران متشکل از ۱۲۵ هزار نیروست و این نهاد «نفوذ نظامی چشمگیری بر تعدادی از هم‌پیمان‌ها و نیروهای نیابتی در منطقه» از جمله شورشی‌های حوثی در یمن و حزب‌الله لبنان دارد. 

فایننشال تایمز نوشت: «این خطر وجود دارد که با حمله آمریکا به اهداف نظامی در ایران، سپاه پاسداران و هم‌پیمانان‌هایش منافع آمریکا در منطقه یا اسرائیل را هدف قرار دهند.»

همچنین طبق گزارش‌های بین‌المللی، ایران مجهز به ۱۵ زرادخانه موشکی است. 

به نوشته فایننشال تایمز، تحلیلگرها بر این باورند که با توجه به توانایی‌های ایران، آمریکا ترجیح می‌دهد به «حمله‌های هوایی، حمله‌های سایبری هدفمندتر یا فشار اقتصادی» قناعت کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More