شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش وضعیت بازداشتی‌های آبان در زندان تهران بزرگ؛ محکوم شدن ۷۸ معترض به ۲۶۸ سال زندان

 

بر اساس گزارش‌ها ۷۸ نفر از معترضان آبان ماه ۹۸ در تهران و بهبهان در مجموع  به ۲۶۸ سال زندان محکوم شده‌اند.

پایگاه‌ خبری انصاف نیوز گزارشی از وضعیت معترضان آبان ماه در زندان بزرگ تهران به همراه فهرست و میزان حکم تعدادی از آنان را منتشر کرده است. با محاسبه ارقام این جدول مشخص می‌شود که ۴۲ معترض آبان در این زندان به حدود ۱۵۹ سال زندان محکوم شده‌اند.

از میان این زندانیان حسین ریحانی به ۱۱ سال و رضا قریشی به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند. دیگر معترضان نیز به زندان‌هایی از دو تا شش سال محکوم شده‌اند.

احمدرضا حائری، فعال سیاسی،  که ۷۵ روز در زندان تهران بزرگ زندانی بوده در مصاحبه با این وب‌سایت گفت که در این مدت حدود ۸۰۰ نفر از معترضان را در این زندان دیده است.

به گفته حائری، بسیاری از این زندانیان پس از بازجویی در «حسینیه‌های» بندهای زندان با وثیقه آزاد شده‌ و حدود ۸۰ نفر حکم زندان گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، تعداد افرادی که حکم زندان برایشان صادر شده با محاسبه زندانیان در حال مرخصی حدود ۱۶۰ یا ۲۴۰ نفر است، اما  آمار دقیقی در این باره وجود ندارد.

حائری گفت که زندانیان آبان‌ ماه ۹۸ «در کلانتری و یک‌سری از مراکز غیررسمی کتک خوردند» و «۷۰ درصد» از آنان در دادگاه وکیل نداشتند.

او اعلام کرد که این زندانیان فرصت دفاع در دادگاه نداشتند و «سرنوشت پرونده و احکام آنها خیلی شانسی و سلیقه‌ای است».

این فعال سیاسی میانگین سنی  زندانیان اعتراض‌های آبان را از ۱۸ تا ۲۵ سال ذکر کرد و افزود که تقریبا ۶۰ درصد ساکن تهران و ۴۰ درصد از ساکن شهرستان‌های اطراف تهران بودند.

حائری گفت که یک برگه نظرسنجی و اطلاعات در بین این زندانیان توزیع کرده، اما مقام‌های زندان این برگه‌ها را از او گرفته‌اند.

بر اساس نتایج این برگه‌ها، درآمد خانواده این افراد بین ۱/۵ تا ۵ میلیون بوده است. 

او اضافه کرد: «سلیقه‌ موسیقیایی آنها معمولا خواننده‌های رپ بود که نام آنها را نشنیده بودم.»

مقام‌های قوه قضاییه ایران تعداد افراد بازداشت‌شده در اعتراض‌های آبان ماه را اعلام نکرده‌اند. حسین نقوی حسینی، نماینده مجلس، تعداد افراد بازداشت شده را هفت هزار نفر ذکر کرده بود.

در همین حال وب‌سایت هرانا خبر داد که ۳۶ تن از معترضان آبان ۹۸ در بهبهان به ۱۰۹ سال زندان، ۲۵۹۰ ضربه شلاق و سه میلیون و سیصد هزار تومان جریمه محکوم شده‌اند.

این حکم‌ها در تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۳۹۹ از سوی شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان بهبهان به ریاست رسول اسدپور صادر و روز اول آبان ماه ابلاغ شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More