شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش وزارت صمت؛ تورم بیش از ۵۰ درصدی کالاهای اساسی طی یکسال

بنابر گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت برنج ایرانی در مرداد ۱۴۰۰ نسبت به زمان مشابه پارسال بیش از ۴۰ درصد گران شده است. این گزارش، رشد قیمت برنج طارم را ۴۴ درصد و برنج هاشمی را ۴۳ درصد اعلام کرده است. رشد قیمت برنج تایلندی هم بیش از ۵۰ درصد برآورد شده است.

در میان کالاهای اساسی که قیمت آنها توسط وزارت صمت گزارش‌شده، بیشترین رشد قیمت مربوط به شکر بوده که در فاصله یک سال بیش از ۶۳ درصد افزایش قیمت داشته است.

طبق این گزارش، قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله هم در یک سال گذشته به ترتیب ۵۳ و ۵۲ درصد گران شده است.

انتشار این گزارش در حالی است که مرکز آمار ایران سه روز قبل در گزارش تورم شهریور ۱۴۰۰ میانگین افزایش قیمت یکساله خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سال گذشته را ۶۲/۴ درصد اعلام کرده بود.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در یک سال منتهی به شهریور ۱۴۰۰ تورم نقطه‌ای شير، پنير و تخم مرغ ۷۲/۵ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۹۷/۶ درصد، سبزی‌ها و حبوبات ۹۳/۷ درصد و میوه و خشکبار ۵۵ درصد اعلام شده است.

جهش قیمت از تولیدکننده تا مصرف‌کننده

همزمان، مرکز آمار و اطلاعات وزارت رفاه با بررسی روند قیمتی برخی از محصولات اساسی در دو بخش تولید و مصرف اعلام کرد: در مورد کالاهایی همچون شیر و گوشت، با وجود اینکه افزایش قیمت‌ها، مصرف‌کنندگان را تحت فشار قرار داده، ولی سود لازم را برای تولیدکنندگان اصلی نداشته است.

در این گزارش که بر اساس تحلیل قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده کالاهای کشاورزی و دامی طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ تدوین شده، آمده است: شکاف بین دو قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده عمدتا ناشی از هزینه‌های واسطه‌گری، حمل و نقل و بسته‌بندی است.

بر اساس این گزارش در زمستان ۹۹ در مورد گوشت گوساله قیمت مصرف‌کننده ۲/۷ برابر بیشتر از قیمت تولیدکننده بوده است. این نسبت برای گوشت گوسفند و شیر ۲/۵ برابر ارزیابی شده است.

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More