شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش نیویورک‌تایمز از تلاش‌های محرمانه اسرائیل و آمریکا برای حمله به ایران

نیویورک‌تایمز در گزارشی از تاریخچه تلاش‌های محرمانه اسرائیل و آمریکا برای حمله به ایران، می‌نویسد اسرائیل در حال بررسی امکان حمله یک‌جانبه به ایران است و مقام‌های این کشور معتقدند احتمال کمی وجود دارد که رییس‌ جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، مانند پیشینیان خود، جورج بوش و باراک اوباما، مانع تلاش‌های آن کشور شود.

گزارش این نشریه آمریکایی که روز چهارشنبه، ۱۳ شهریورماه منتشر شد، شامل مصاحبه با چندین مقام فعلی و سابق آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی بوده و خط‌مشی ایالات متحده آمریکا و اسرائیل را در قبال ایران در سه دوره ریاست‌جمهوری آمریکا دنبال می‌کند.

این گزارش به تفصیل توضیح می‌دهد که چگونه اسرائیل در سال ۲۰۱۲ تا مرز حمله به ایران پیش رفته، دولت اوباما برنامه نظامی اضطراری خود را به چه شکل طراحی کرده و آمریکا فعالیت جاسوسی اسرائیل را در ایران چگونه زیر نظر داشته است.

نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، در مصاحبه با نیویورک‌تایمز تایید کرده که ممکن است ترامپ تلاش کند با ایران بر سر برنامه هسته‌ای مذاکره کند. او گفته است: «اما این بار توانایی ما برای اعمال نفوذ بسیار بیشتر خواهد بود.»

مقاله نیویورک‌تایمز همچنین فاش کرده است که پنتاگون یک ماکت دقیق از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم فردو در صحرایی در غرب آمریکا ساخته بوده و آزمایش‌هایی برای انفجار آن با بمب سنگرشکن (MOP) به وزن بیش از ۱۳ تن انجام می‌داده است. آمریکایی‌ها ویدیویی از این انفجار آزمایشی به اسرائیلی‌ها نشان دادند تا نگرانی‌های آن‌ها را برطرف کنند و نشان دهند دولت اوباما متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

این گزارش آشکار کرده که پهپادهای اسرائیلی برای تجسس اماکن هسته‌ای و محل انجام آزمایش‌های پدافند هوایی ایران از پایگاه‌هایی در جمهوری آذربایجان وارد خاک ایران می‌شدند. ماهواره‌های جاسوسی-تجسسی آمریکا نیز این فعالیت‌ها را زیر نظر داشته‌اند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، در نوامبر ۲۰۱۰ (پاییز ۱۳۸۹)، نتانیاهو و وزیر دفاع وقت اسرائیل، ایهود باراک در ستاد مرکزی «موساد» ملاقاتی داشتند تا در مورد برنامه حمله به ایران با فرماندهان ارتش اسرائیل صحبت کنند.

به گفته ایهود باراک «جلسه سریعا به بحث و جدل کشیده شد. ژنرال گابی اشکنازی، فرمانده وقت کل ارتش، به افراد حاضر در جلسه گفت علی‌رغم پیشرفت‌های عمده، ارتش اسرائیل هنوز از آستانه قابلیت عملیاتی نگذشته است».

او افزوده است: «وقتی فرمانده کل می‌گوید توانایی عملیاتی وجود ندارد، راهی برای شما نمی‌ماند. به فرض، اگر بخواهید می‌توانید او را اخراج کنید؛ اما نمی‌توانید بگویید بزنید بریم.»

نویسندگان مقاله همچنین فاش کرده‌اند که دولت اوباما تلاش می‌کرده تا یک مقام ارشد را هر چند هفته به اسرائیل بفرستد تا مراقب نتانیاهو باشد و اطمینان حاصل کند اسرائیل به‌صورت یک جانبه به ایران حمله نمی‌کند.

دانیل شاپیرو، سفیر سابق آمریکا در اسرائیل در این باره گفته است: «ما متوجه بودیم که دیدار برنامه‌ریزی‌شده یک مقام ارشد آمریکایی چند هفته‌ای زمان می‌خرد، هم قبل از دیدار و هم بعد از آن. برای یک مقام اسرائیلی این یعنی شما اگر حمله کنید، خودتان هم خوب می‌دانید کسی را که در دفترتان نشسته فریب داده‌اید.»

نتانیاهو اصرار دارد که خطر حمله اسرائیل به ایران «تهدید توخالی نبوده، بلکه واقعی بوده. و دقیقا چون واقعی بود، آمریکایی‌ها را حقیقتا نگران کرده بود». بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، اگر نتانیاهو عقب کشید، تنها به خاطر این بود که نتوانست اکثریت کابینه را با خودش همراه کند. او افزوده است: «اگر اکثریت را در اختیار داشتم این کار را می‌کردم، بی برو برگرد.»

در ماه اکتبر همان سال، برنامه حمله نظامی لغو شد. به گفته ایهود باراک «به تنهایی حمله کردن یک چیز است، و این‌که پای آمریکا را به تقابلی باز کنید که به آن تمایلی ندارد، کاملا چیز دیگری‌ست».

به اعتقاد دانیل شاپیرو «احتمال این که ترامپ به نتانیاهو برای حمله به ایران چراغ سبز بدهد، خیلی بیشتر از آن است که خود ترامپ بخواهد حمله کند. اما می‌دانید که ریسک بزرگی است».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More