شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش سازمان حقوق بشر ایران درباره اعتراض‌های آبان‌ماه؛ دست‌کم ۳۲۴ نفر کشته شدند

سازمان حقوق بشر ایران با انتشار گزارشی اعلام کرده که طی اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه در ایران دست‌کم ۳۲۴ نفر از شهروندان کشته و حدود ۱۰ هزار نفر نیز بازداشت شده‌اند.

گزارشی که این سازمان روز جمعه ۲۹ آذرماه در وبسایت خود منتشر کرده، شرایط نگهداری بازداشت‌شدگان نامناسب عنوان کرده و اشاره می‌کند گروهی از آن‌ها «زیر فشار برای اعتراف اجباری قرار دارند و احتمال صدور حکم اعدام برای برخی از معترضان وجود دارد».

این سازمان حقوق بشری اعلام کرده که دست‌کم ۱۴ نفر از کشته‌شدگان این اعتراض‌ها کودکان زیر ۱۸ سال بوده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران میزان اعمال خشونت جمهوری اسلامی در مقابله با اعتراض‌های سراسری مردم در آبان‌ماه را در دوره ۳۰ سال اخیر «بی‌سابقه» خوانده است. 

این سازمان همچنین خواستار «واکنش فوری جامعه جهانی برای تشکیل یک هیات حقیقت‌یاب به منظور مستند‌سازی ابعاد جنایات مرتکب‌‌شده، آزادی بازداشت‌شدگان و تعقیب قضایی مرتکبین این جنایات» شده است.

محمود امیری‌مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران، در این باره گفت: «عدم واکنش مناسب جامعه بین‌المللی راه را برای وقوع جنایاتی به مراتب بزرگ‌تر از جانب مقام‌های جمهوری اسلامی هموارتر خواهد کرد.»

او افزود: «آمران و عاملان این جنایات، از رهبر جمهوری اسلامی و مسئولانی که دستور شلیک دادند تا کسانی که در صحنه اعتراضات این جنایات را مرتکب شدند، باید پاسخگو شوند.»

انتشار گزارش‌ از سوی سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری درباره اعتراض‌های آبان‌ماه در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی با گذشت بیش از ۳۵ روز از وقوع اعتراض‌ها همچنان از اعلام تعداد کشته‌ها و بازداشت‌شدگان خودداری می‌کنند.

سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود اعلام کرد بین روزهای ۲۵ تا ۲۸ آبان گذشته، دست‌کم ۳۰۴ تن در جریان اعتراض‌های اخیر در ایران کشته شده‌اند. این سازمان همچنین به نقل از منابع خود نوشت شماری از بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها از سوی نیروهای امنیتی شکنجه شده‌اند و به آن‌ها شلاق زد‌ه‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More