شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش بازرس مولر نهایی شد

بعد از سپری شدن حدود دو سال، دادستان کل آمریکا گزارش جمع‌بندی روبرت مولر، نماینده ویژه، درباره تحقیقات مربوط به مداخله روسیه در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا را دریافت کرد.

گزارش مذکور روز جمعه نهایی شد. اخبار دریافتی مبنی بر اینکه معاون دادستان کل، راد روزنستاین، به زودی استعفای خود را تقدیم می‌کند گمانه‌زنی‌ها درباره نهایی شدن گزارش را تقویت کرده بود.

از جزییات گزارش را نمی‌توان به زودی خبردار شد. چرا که ابتدا دادستان کل به مدت چند هفته آن را بررسی می‌کند و بر اساس گزارش مولر و دیگر اسناد گزارشی طبقه‌بندی‌شده تهیه می‌کند.

همچنین گزارش مجزایی را به  تفصیل برای‌اطلاع عموم منتشر خواهد کرد. این گزارش خلاصه‌ای از گزارش اصلی است که به کنگره می‌رود.

فرزند ارشد دونالد ترامپ، رئیس جمهور، که با روس‌ها دیدار داشته و علیه رقیب انتخاباتی پدرش، هیلاری کلینتون، سخن گفته بوده، همچنین جروم کورسی، کارشناس تئوری توطئه، و روجر استون، دستیار ترامپ در ماجرای ایمیل‌های ضد کلینتون، در مظان اتهام هستند.

بعد از ارسال گزارش در صورتی که جزئیاتی مربوط اقدامات رئیس جمهور در آن نباشد احتمالاً کشمکش حقوقی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در خواهد گرفت. چنانچه دموکرات‌ها در مورد وجود خلاف و جرم اقناع شوند می‌توانند با استناد به قانون اساسی اقدام به استیضاح و عدم کفایت رئیس جمهور کنند. البته این موضوع خیلی گنگ بیان شده است.

کاخ سفید نیز به نوبه خود گزارش خلاصه‌شده دادستان کل را بررسی خواهد کرد. در این صورت، حقوقدانان کاخ سفید گزارش را به‌طور کامل بررسی می‌کنند تا بخش‌های غیرقابل‌انتشار آن را مشخص سازند. رییس جمهوری آمریکا از اختیارات ویژه‌ای در این زمینه برخوردار است که می‌تواند مانع انتشار گزارش‌هایی شود که از دید او برای عموم مردم مناسب نیست.  

وکلای شخصی رییس جمهوری آمریکا، از جمله رودی جولیانی، نیز برای مرور گزارش ابراز تمایل کرده‌اند تا فرصتی برای اصلاحات یا اضافه کردن اطلاعات داشته باشند.

ترامپ شخصا نیز مجاز به دیدن گزارش‌های ارسالی به کاخ سفید است اما در این مورد پرسش‌هایی مطرح است که آیا وکلای شخصی او قبل از انتشار عمومی گزارش مجاز به دسترسی به متن کامل آن هستند یا خیر.

نگرانی از آنجا ناشی می‌شود که با دست به دست شدن گزارش، احتمال درز جزئیات آن افزایش می‌یابد.

از طرفی دیگر، ترامپ اعلام کرده که تیم حقوقی‌اش مشغول آماده‌سازی گزارش خود در موضوع روسیه است که طبق آخرین اعلام ۸۷ صفحه بود.

از زمان آغاز به کار مولر، ده‌ها کیفرخواست مهروموم‌ شده در دادگاه فدرال تنظیم شده‌ است. البته ممکن است این کیفرخواست‌ها به موضوع روسیه ارتباطی نداشته باشند اما دادستان کل یا مولر باید ابتدا این موضوع را تایید کنند که تاکنون اتفاق نیفتاده است.

از طرفی دیگر تعدادی از دادستان‌های فدرال درگیر تحقیق درباره معاملات ترامپ و نحوه تامین مالی کارزار انتخاباتی او هستند.

در این میان مسائلی چون تحقیق درباره اقدام‌های جولیان آسانژ، موسس ویکی‌لیکس، تحقیقات درباره اظهارات کذب معاون اف‌بی‌آی آندرو مک-کیب و تحقیقات درباره فعالیت مشاور سابق کاخ سفید گرگ کریگ در اوکراین نیز به ابهامات افزوده‌اند.

اصلاحیه: این مطلب ابتدا با تیتر «‌احتمال استیضاح ترامپ قوت گرفت» منتشر شده بود که بعد از بازبینی مجدد، تیتر آن اصلاح شد. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More