شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
  سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های آمریکایی؛

گزارش‌‌هایی از جابجایی احتمالی موشک‌های ایرانی  در خلیج فارس

 

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از چندین مقام آمریکایی که خبر داد که جابه‌جایی احتمالی موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایران به قایق‌های این کشور در خلیج فارس، یکی از دلایل مهم تصمیم آمریکا برای انتقال بمب‌افکن‌های بی-۵۲ این کشور به منطقه است.

به گفته این مقام‌ها، نگرانی‌ها از جابه‌جایی موشک‌های ایران، از چند منبع مختلف اطلاعاتی بوده و این موضوع آمریکا را به این نتیجه رسانده که ایران می‌تواند حملاتی را علیه اهداف آمریکایی در منطقه انجام دهد.

کاپیتان بیل اوربان، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در منطقه، روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت از «نشانه‌هایی» خبر داد که بر اساس آنها «نیروهای ایرانی آماده حمله احتمالی به نیروهای آمریکایی در منطقه» می‌شوند.

سی‌ان‌ان اضافه کرده که مشخص نیست  ایران بتواند موشک‌های بالستیک خود را از قایق‌های این کشور استفاده کند یا این که آنها برای انتقال به نیروهای زمینی است.

چند روز پیش، فرمانده ارتش ایران که در جمع فرماندهان «یگان‌های عمده و مستقل نیروی زمینی ارتش» جمهوری اسلامی سخنرانی می‌کرد، گفته بود: «همه نیروها باید یگان‌های خودشان را با تفكر شب حمله‌ای آماده كنند و بازی جنگ را دائما تمرین كنند.»

همچنین آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، از مردم این کشور خواست که در برابر فشارها «آرایش جنگی» بگیرند.

مقام‌های آگاه به سی‌ان‌ان گفته‌اند که که پنتاگون جنگ‌افزارهای قدرتمند، از جمله سامانه دفاع ضدموشکی به منطقه منتقل کرده است. به گفته این مقام‌ها، در حالی که آمریکا ماه‌ها پیش سامانه دفاع ضدموشکی پاتریوت را از منطقه به خاک خود منتقل کرد، اکنون می‌تواند دوباره آنها را به منطقه بازگرداند.

هنوز هیچ تصمیم نهایی در این زمینه منتشر نشده، اما مقام‌های آمریکایی تأکید کرده‌اند که اگر ایرانی‌ها از تحرکات خود دست بردارند، نیازی به این سامانه‌ها نیست.

وزارت دفاع آمریکا معتقد است که اکنون اقدام‌های ایران می‌تواند نیروهای آمریکایی و متحدان این کشور، عربستان سعودی، بحرین و حتی قطر را به خطر بیاندازد. به همین دلیل، ارتش آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی، شبانه‌روز تحرکات موشکی ایران را زیر نظر دارند.

نگرانی دیگر، تهدیدهای دریایی در دریای سرخ از سوی نیروهای مورد حمایت ایران در یمن است. آمریکا همچنین امکانات ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را نیز در نظر می‌گیرد.

سی‌ان‌ان تاکید کرده اکنون استراتژی واشنگتن با فرستادن ناو هواپیمابر و بمب‌افکن‌ها به منطقه، هشدار به ایران برای پرهیز از هرگونه اقدام احتمالی است.

پس از قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و در مقابل، «تروریستی» خوانده شدن فرماندهی نیروهای آمریکایی در منطقه از سوی ایران، تنش‌ها میان تهران و واشنگتن شدت بسیاری یافته است.

همچنین پس از تحریم کامل نفتی از سوی آمریکا، ایران بارها به بستن تنگه هرمز در صورت «عدم تأمین منافع» خود تهدید کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More