شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش‌ها درباره تایید حکم اعدام نوید افکاری، از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های مرداد ۹۷

 

 

پایگاه خبری هرانا اعلام کرد که حکم اعدام نوید افکاری که در اعتراض‌های مرداد ۱۳۹۷ در شیراز بازداشت شده بود، در دیوان عالی کشور تایید و اعاده دادرسی او رد شده است. 

براساس گزارش هرانا، نوید افکاری به ۲ بار اعدام، ۶ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، وحید افکاری، برادر او، به ۵۴ سال و ۶ ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق و حبیب افکاری، دیگر برادر او، به ۲۷ سال و ۳ ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند. 

این برادران متهم شده‌اند که یک کارمند حراست آب و فاضلاب به نام حسن ترکمان را به دلیل «مشارکت او در سرکوب شهروندان معترض به قتل رسانده‌اند». 

هرانا در این گزارش به نقل از یک «منبع مطلع» نوشت: «نوید و وحید افکاری به هدف اخذ اقرارهای اجباری به شدت در محل آگاهی شیراز که بسیار بدنام است، شکنجه شده‌اند و حتی اظهارات شاهدین در مورد ضرب‌وشتم و شکنجه آنها در پرونده مورد اشاره قرار گرفته است، اما این اظهارات مورد توجه دادگاه قرار نگرفته است.» 

برخی رسانه‌های ایران روز ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ خبر داده بودند که «حسن ترکمان از نیروهای امنیتی» یازدهم مردادماه مقابل منزل خود به ضرب چاقو کشته شده است. 

به نوشته هرانا، این پرونده همچنین در شعبه‌های دیگری از دادگاه‌های استان فارس و با اتهام‌های دیگر بررسی و چند حکم برای آن صادر شده است.

 براساس حکم صادره در شعبه ۱ دادگاه انقلاب، نوید افکاری همچنین به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده است. 

وب‌سایت هرانا به نقل از یک «فرد مطلع» اعلام کرد: «نوید افکاری به عنوان فردی بدون سابقه کیفری و خوشنام… به همراه دو برادر و یک فرد دیگر در اعتراضات مردادماه ۹۷ مشارکت فعال داشتند، نهاد قضایی همراهی این برادران را به عنوان تشکیل جمعیت در نظر گرفته است. در حالی که آنها اساسا هیچگاه اقدامی که نشانه‌ای از این باشد که سه برادر یک گروه تشکیل داده‌اند، نداشتند.» 

به‌گفته این فرد مطلع، دادگاه انقلاب «لیست بلندبالایی از اتهامات برای این افراد طرح کرده است، اما عمده این اتهامات پایه استدلالی ضعیفی دارند» از جمله این‌که «بارها به تهیه وسایل ارتکاب جرم پرداخته شده است که صرفا اشاره به داشتن ناخن‌گیر، فازمتر و ماسک پارچه‌ای» دارد. 

بخش دیگری از این پرونده در شعبه ۱۱۶ دادگاه کیفری ۲ استان فارس بررسی شده و برای این افراد ۲۰ اتهام از جمله «شرکت در تجمعات غیرقانونی» «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی» و «توهین به رهبری» مطرح شده است. 

در ماه‌های اخیر برای تعدادی از شرکت‌کنندگان در اعتراضات دی ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸ حکم اعدام صادر و یکی از این حکم‌ها اجرا شده است.

 مصطفی صالحی از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی۹۶، با وجود اشکالات در پرونده و رد همه اتهامات، بامداد چهارشنبه ۱۵مردادماه در اصفهان اعدام شد. 

پیش از آن، صدور حکم اعدام برای سه نفر از معترضان  آبان ۹۸ در تهران و پنج نفر از معترضان دی۹۶ در اصفهان، اعتراضات گسترده‌‌ای را در پی داشت و کاربران در کمپین اعتراضی با میلیون‌ها بار تکرار هشتگ «اعدام نکنید» و «لغو فوری حکم اعدام»، اعتراض خود به را این احکام ابراز کردند. 

با این حال ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه، گفته بود که «فضاسازی‌ها و جوسازی‌ها» بر رفتار این قوه تاثیرگذار نیست.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More