شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش‌های تازه از حضور ریيسی در قوه قضاییه

 

محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، به خبرگزاری ایسنا گفته است که به احتمال بسیار زیاد، ابراهیم ریيسی به‌عنوان رییس قوه قضاییه انتخاب می‌شود.

به گفته باهنر، افرادی از اعضای قوه قضاییه برای این سمت مطرح هستند، ولی «احتمال انتخاب آقای ریيسی از همه بیشتر است».

دوره دوم ریاست صادق لاریجانی در قوه قضاییه مرداد ۹۸ به پایان می‌رسد، ولی با توجه به انتصاب او در مقام ریيس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به نظر می‌رسد زودتر از موعود از این سمت کناره‌گیری کند.

فرید مدرسی، روزنامه‌نگار، هم در توییتر خبر داده است «سلسله جلسات جداگانه» رییسی با معاون‌ها و مقام‌های قضایی در حال برگزاری است و «احتمالا او اسفندماه رسما ریيس قوه قضاییه می‌شود».

خبرگزاری تسنیم در ۲۹ دی‌ماه با اشاره به دومین جلسه مجمع تشخیص مصلحت، که با ریاست صادق لاریجانی برگزار شد،‌ نوشت که «تغییر جایگاه» ریيسی و «نشستن وی در جایگاه سران قوا» از حاشیه‌های این نشست بوده است.

ابراهیم ریيسی از سال ۶۴ تا ۹۴ در قوه قضاییه در سمت‌های مختلف، از دادیاری تا معاون اول قوه قضاییه، فعالیت داشت. او از سال ۹۴ از سوی رهبر جمهوری اسلامی به سمت «تولیت آستان قدس رضوی» منصوب شد.

جنجالی‌ترین دوران حضور ابراهیم ریيسی در قوه قضاییه مربوط می‌شود به سال ۶۷، که او در مقام معاونت دادستان تهران در هیات مرگ تابستان ۶۷ حضور داشت. این هیات قضایی و امنیتی مجری حکم آیت‌الله خمینی برای اعدام هزاران مخالف جمهوری اسلامی ایران بود که در زندان به سر می‌بردند.

ابراهیم ریيسی ۱۵ اردیبهشت ۹۷ در واکنش به انتقادها از حضورش در فرایند صدور حکم اعدام‌ها، گفت: «من آن زمان دادستان بودم. ریيس دادگاه حکم صادر می‌کند و دادستان مدعی‌العموم است.» او همچنین ۲۱ آذر ۹۷ در توضیحی پیرامون نقشش در صدور حکم اعدام‌ها، که به جنایت تعبیر شده است، گفت: «من هیچ‌کدام از سه سمت تصریح‌شده در حکم امام را نداشتم» و از این‌که برخی حقوقدانان فرقی بین «دادستان و قاضی» نمی‌گذارند، ابراز تعجب کرد.

منظور او از این توضیحات این است که در فرایند صدور حکم اعدام‌ها نقشی نداشته است. غلامعلی حداد‌عادل، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، نیز ۱۱ خرداد ۹۶ گفته بود: «ریيسی به هیچ‌کس حکم اعدام نداده است.»

با وجود این، ابراهیم ریيسی از صدور این احکام دفاع کرده است و با تاکید بر این‌که به اجرای دستورات آیت‌الله خمینی افتخار می‌کند، گفته است: «برخورد امام در جریان نفاق برای همیشه کشور را از لوث منافقین [مجاهدین خلق] پاک کرد.»

آیت‌الله حسینعلی منتظری سال ۶۷ در جلسه‌ای به ابراهیم ریيسی و سایر اعضای هیات مرگ گفته بود: «بزرگ‌ترین جنایتی که در جمهوری اسلامی شده و در تاریخ ما را محکوم می‌کند به دست شما انجام شده و شما را در آینده جزو جنایتکاران در تاریخ می‌نویسند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More