شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارشگر صداوسیما ارتباط خود را با بازجوی سپیده قلیان تایید کرد

 

پس از افشاگری سپیده قلیان،‌ فعال مدنی، درباره نقش آمنه‌سادات ذبیح‌پور، گزارشگر صداوسیما، در تهیه اعتراف‌های اجباری از او،‌ این گزارشگر ارتباطش را با بازجوی قلیان تایید کرد.

ذبیح‌پور روز جمعه ششم دی‌ماه، با انتشار پستی در اینستاگرام خود به اظهارات قلیان واکنش نشان داد و گفت هنگامی که این فعال مدنی در زندان به سر می‌برده، با بازجوی او دیدار و گفت‌وگو کرده است. 

با این حال، ساعتی بعد از بازتاب این پست در رسانه‌های اجتماعی، صفحه عمومی این خبرنگار صداوسیما در اینستاگرام از دسترس خارج شد.

ذبیح‌پور در پست خود با تکذیب دیدار مستقیم با قلیان در زندان اهواز، نوشت: «بازجویت به تهران آمد،‌ او را دیدم خانمی با وقار،‌ نجیب و آرام ... از تو واقعیت‌ها را گفت.»

این گزارشگر صداوسیما همچنین با اشاره به رنگ موهای قلیان، او را فرد «ساده‌ای» خواند که به «هر رنگی» در می‌آید و گفت که نسبت به او «حس ترحم» دارد.

پس از پخش گزارش اخیر ویدیویی صداوسیما درباره کشته‌شدگان اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه، قلیان گفته بود که ذبیح‌پور، گوینده این گزارش، در جریان بازجویی‌های امنیتی او پس از بازداشت در سال ۱۳۹۷ حضور و نقش‌آفرینی داشته است. 

صداوسیما در این گزارش که به صورت خاص درباره پویا بختیاری بود، کشته شدن او در اعتراض‌های آبان‌ماه را «نمادسازی» و پروژه «رسانه‌های معاند» علیه جمهوری اسلامی توصیف کرد. 

قلیان در واکنش به این گزارش ویدیویی گفت که پس از شکنجه‌ شدن در زندان، ذبیح‌پور «متن‌های آماده‌ای» را برای خواندن مقابل دوربین در اختیارش قرار داده بود که بعدتر در مستندی به نام «طراحی سوخته» از آنها استفاده شده است.

او پس از پخش این مستند، انتشار «اعتراف‌های اجباری‌اش» را مصداق شکنجه خواند.

قلیان با نوشتن پستی در توییتر خود از حقوق‌دان‌ها کمک خواست و گفت که مصمم است از ذبیح‌پور شکایت کند. حساب توییتر قلیان کمی بعد از دسترس خارج شد.

ذبیح‌پور در پست اینستاگرامی‌اش با اشاره به این درخواست قلیان نوشت: «تو از من به حقوق بشر غربی شکایت کردی، من اما از تو به خدا شکایت می‌برم.»

از سوی دیگر میثم‌ آل‌مهدی،‌ از کارگران فولاد اهواز،‌ روز جمعه ضمن اشاره به مستند «طراحی سوخته» در توییترش نوشت در این مستند «از اسمم به عنوان میثم لیدر فولاد تجزیه‌طلب نام برده شده، از آمنه‌سادات ذبیح‌پور شکایت می‌کنم».

ذبیح‌پور از خبرنگاران صداوسیما است که در حوزه سیاسی به بررسی شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور و تهیه گزارش درباره آن‌ها پرداخته و با بخش خبری ۲۰:۳۰ نیز همکاری می‌کند. او در سال ۱۳۹۲به دلیل فعالیت‌هایش در گزارش عملکرد هشت سال دولت احمدی‌نژاد از سوی رییس‌جمهوری وقت مورد تقدیر قرار گرفته بود.

مستند «طراحی سوخته» نام روایتی ویدیویی است که صداوسیما در زمستان ۱۳۹۷، پس از بازداشت قلیان و تعدادی از فعالان کارگری علیه آن‌ها، منتشر کرد و در آن برخی از گفته‌های این زندانیان پخش شد. 

در این مستند اتهام‌هایی از جمله ارتباط با گروه‌های خارج کشور به این زندانیان نسبت داده شد.

افشای نقش ذبیح‌پور در بازجویی‌های زندانیان سیاسی و تحمیل متن‌های آمده به آن‌ها برای اعتراف‌های اجباری در حالی است که حدود یک‌ماه پیش نیز در یک مورد دیگر خانواده کاووس سیدامامی، فعال محیط زیستی جان‌باخته در زندان، از نقش علی رضوانی دیگر گزارشگر صداوسیما در بازجویی‌های امنیتی خبر داده بود. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More