شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارشگران بدون مرز: بازجویی تلویزیونی روح‌الله زم مصداق شکنجه است

 

سازمان گزارشگران بدون مرز، پخش‌ «‌اعتراف‌های تلویزیونی» از روح‌الله زم مدیر کانال تلویزیونی آمدنیوز را مصداق «‌شکنجه» خواند و اعلام کرد: «بازجویی تلویزیونی، اعتراف آشکار رژیم ایران به انجام جرم شکنجه‌ زندانی است و شکنجه از مصادیق بارز جنایت علیه بشریت است.»

در بخشی از تصاویری که شامگاه جمعه بیستم تیر ماه۹۹  از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، علی رضوانی، مجری صدا و سیما، که پیشتر نیز به همکاری با سازمان اطلاعات سپاه پاسداران برای ضبط اعترافات اجباری و همچنین «بازجویی از مریم ممبینی همسر کاووس سید امامی» متهم شده است، اتهامات مختلفی از جمله «ایجاد اغتشاش»، «تحریک مردم برای حضور[اعتراضی] در خیابان، «خیانت»، «همکاری با سرویس‌های امنیتی کشورهای دیگر»، «شبکه سازی در داخل و خارج» را به زم وارد کرد.

بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی، تعبیر بازجو-خبرنگار را برای توصیف افرادی که در برنامه‌های اعتراف‌ تلویزیونی نقش مصاحبه کننده را به عهده دارند، به کار می‌برند.

گزارش‌گران بدون‌مرز با اشاره به تضییع حقوق زم به عنوان یک متهم اعلام کرده که او در همه مدت بازداشت در سلول انفرادی و تا امروز از حق دیدار با خانواده‌اش و انتخاب وکیل محروم بوده است. 

کمتر از یک هفته قبل پخش برنامه ضبط شده از روح‌الله زم در مجموعه بازداشتگاه ۲-الف سپاه پاسداران از صدا و سیما، سازمان عدالت برای ایران در لندن گزارش تحقیقی مشترکی با فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در پاریس را منتشر کرد که نشان می‌دهد صداوسیمای جمهوری اسلامی بین سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۸، دست‌کم ۸۶۰ مورد «اعتراف اجباری» و «محتوای افتراآمیز» علیه شهروندان منتشر کرده است.

در این گزارش تاکید شد که تلویزیون دولتی ایران تنها طی این ده سال، «اعترافات اجباری» بیش از ۳۵۵ فرد را پخش کرده است و پخش و استفاده از اعترافات اجباری «به صورت نظام‌مند» و با هدف «القای ترس» صورت گرفته است.

قربانیان اعترافات طی این تحقیق اعلام کردند که علاوه برآنکه تحت «شكنجه و بدرفتاری» قرار گرفتند تا وادار به اعتراف و اظهارات دروغین جلوی دوربین شوند و پخش این اعترافات باعث «درد و رنجی عظیم» برای آن‌ها شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More