شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارشگران بدون مرز: ایران به «بزرگترین زندان جهان برای فعالان رسانه‌ای زن» تبدیل شده است

رضا معینی، مسئول دفتر ایران و افغانستان سازمان گزارشگران  بدون مرز، با هشدار نسبت به موج تازه‌ احضار و بازداشت روزنامه‌‌نگاران و شهروند‌-خبرنگاران زن در ایران، اعلام کرد که این کشور به «بزرگترین زندان جهان برای فعالان رسانه‌ای زن» تبدیل شده است.

گزارشگران  بدون مرز، روز دوشنبه چهارم شهریور، با انتشار بیانیه‌ای به نقل از معینی اضافه کرد که «ایران پیش از این یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران بود».

مسئول دفتر ایران و افغانستان سازمان گزارشگران بدون مرز، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را فراخوانده «که به فوریت برای آزادی این زندانیان و وضعیت فاجعه‌بار آزادی رسانه‌ها در ایران اقدام کند».

به گزارش این سازمان، در چند سال اخیر ۱۰ روزنامه‌نگار و شهروند-خبرنگار زن در ایران زندانی شده‌اند: نوشین جعفری، عکاس خبرنگار حوزه سینما و تئاتر، مرضیه امیری، روزنامه‌نگار روزنامه شرق، عسل محمدی و ساناز الله‌یاری، از اعضای تحریره نشریه دانشجویی گام، فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی عکاس و شهروند خبرنگار زندانی و برنده جایزه شهروند خبرنگار ۲۰۱۷، هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار، سپیده مرادی، آویشا جلال الدین و شیما انتصاری سه همکار سایت مجذوبان نور، و نرگس محمدی روزنامه‌نگار و مدافع حقوق بشر.

کمتر از دو ماه پیش، بیش از پانصد تن از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در نامه‌ای سرگشاده از حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، و ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، خواسته بودند «زمینه آزادی هر چه سریع‌تر» مرضیه امیری و مسعود کاظمی، دو روزنامه‌نگار بازداشت شده را فراهم کنند.

به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۹ که از سوی این سازمان تهیه شده، از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۷۰ قرار دارد.

«نشر اکاذیب، توهین به مقدسات و مقامات کشور و اقدام علیه امنیت ملی»، به طور معمول، از جمله اتهامات علیه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در ایران است.

گزارشگران بدون مرز پیشتر با صدور اطلاعیه‌ای، تلاش‌های قوه قضائیه و سازمان‌های امنیتی ایران برای تأثیرگذاری بر رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور با وارد کردن فشار بر خانواده خبرنگاران و کارمندان این رسانه‌ها در ایران را محکوم کرده بود.

این سازمان اضافه کرده بود که بیش از ۵۰ روزنامه‌نگار خارج کشور از سوی سازمان‌های امنیتی حکومت ایران تهدید شده‌اند.

همچنین پیشتر جمهوری اسلامی ایران با بازداشت برخی از خبرنگاران دوتابعیتی، آنان را به «جاسوسی» متهم کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More