شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کیش هم در خطر حمله ملخ‌های صحرایی قرار گرفت

 

پس از حمله ملخ‌های موسوم به «صحرایی» به استان‌های جنوبی ایران،‌ اکنون منطقه آزاد کیش در آستانه حمله توسط این گونه از حشرات قرار گرفته است. سرپرست شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش گفته این شهر در وضعیت آماده‌باش قرار دارد.   

به گزارش ایسنا،‌ علی مقدس‌زاده درباره این موضوع گفت: «با توجه به اینکه جزیره کیش در مسیر هجوم ملخ‌ها از کشور عربستان سعودی به استان‌های جنوبی کشور قرار دارد، محتمل است که به این منطقه نیز وارد شوند.»  

مقدس‌زاده همچنین ضمن اشاره به نبود محصولات زراعی در کیش، توضیح داد که ممکن است حمله این ملخ‌ها موجب سلب آسایش روانی مردم شود که بنا به گفته وی «در این صورت آن‌ها باید آرامش خود را حفظ کنند چرا که خطری متوجه انسان‌ها نیست.» او اضافه کرد:‌ «در صورت ورود این ملخ‌ها به کیش، مبارزه شیمیایی برای جلوگیری از تخم‌ریزی آنها انجام می‌شود.»

سرپرست شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش اشاره کرده است که سال ۱۳۷۵هم این ملخ‌ها به شهر کیش حمله کرده بودند.  

سعید معین، مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات ایران، گفته بود که بیش از ۵۰ میلیون از این گونه از ملخ به ۶ استان کشور حمله کرده‌اند که در نوع خود خطرناک‌ترین گونه به حساب می‌آیند. او به استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان اشاره کرده و گفته بود:« در سطح ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار باید با این ملخ خطرناک مبارزه شود.»

معین، ضمن نگرانی از عدم وجود بودجه کافی برای مبارزه با این ملخ‌ها، توضیح داد که مبلغ ۱۲ میلیارد تومان از دولت درخواست شده بود که تنها ۱۰ میلیارد تومان از آن پرداخت می‌شود.  

گزارش‌ ایرنا از حرکت این ملخ‌ها از سمت عربستان سعودی به ایران خبر می‌دهد و تشریح می‌کند که به جهت خشکسالی‌های چند سال گذشته جمعیت آن‌ها کاهش یافته بود، اما با بارندگی‌های مناسب سال آبی جدید، جمعیت آنها دوباره افزایش یافته است.  

گزارش‌ها می‌افزاید‌ که‌ ایران از ۲ جبهه جنوب و جنوب شرقی از عربستان، عمان، قطر، امارات متحده، کویت، هند و پاکستان همیشه مورد تهدید این آفت بوده است. این ملخ‌ها در چند سال اخیر پس از ورود به کشور تخم‌ریزی کرده و به‌صورت انفرادی زیست می‌کنند که در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، افزایش تراکم پیدا خواهند کرد.  

سازمان جهانی خوار و بار جهانی (فائو) نیز به دلیل حمله ملخ‌ها وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر داده بود تا ابعاد خطرناک این پدیده را مورد هشدار قرار دهد. سازمان حفظ نباتات کشور هم حمله اخطار کتبی را به استان‌های در معرض خطر ارسال کرده است.

در حالی که بنا به اعلام رییس سازمان اراضی کشور، خسارت بحران سیل به کشاورزی کشور تاکنون بیشتر از ۱۳۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است،‌ انتظار می‌رود حمله این ملخ‌ها نیز خسارات بیشتری را به بخش کشاورزی ایران وارد کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More