شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کولاک برف در شمال و غرب ایران؛ دو کشته، ‌لغو مدارس و انسداد مسیر روستاها

 

بارش شدید برف و کولاک در استان‌های شمال وغرب ایران علاوه بر انسداد مسیر دسترسی به صدها روستا و لغو مدارس موجب تصادف‌های زنجیره‌ای و مرگ دست‌کم دو نفر از شهروندان شده است.

روز یکشنبه ۲۰ بهمن‌ماه رضا مسافر،‌ معاون امداد و نجات هلال‌ احمر آذربایجان غربی،‌ از وقوع دو مورد تصادف زنجیره‌ای میان ده‌ها خودرو در جاده‌های این استان بر اثر لغزندگی جاده‌ها و کشته شدن دست کم دو نفر از شهروندان خبر داد.

به گفته او، در تصادفی در محور ارومیه به مهاباد ۲۲ نفر نیز مصدوم شده‌اند.

هم‌زمان بصیر صادق‌پور،‌ معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان،‌ از بسته شدن راه دسترسی به ۲۴۰ روستای آذربایجان غربی خبر داده است. 

صادق‌پور اظهار کرد که با وجود برف‌روبی این مسیرها راه دسترسی به «۵۰ روستای میان‌دوآب، ۴۰ روستای ارومیه، ۳۰ روستای مهاباد، ۳۰ روستای تکاب، ۲۵ روستای چالدران، ۲۰ روستای شاهین‌دژ، ۹ روستای سلماس و تعدادی روستای در دیگر شهرستان‌های جنوب آذربایجان‌غربی» بسته است.

این مسئول راهداری همچنین از بسته‌ شدن برخی مسیرهای دیگر به دلیل کاهش دید افقی خبر داد.

به گفته او، ارتفاع برف در برخی نقاط به دو تا سه متر می‌رسد و در برخی مواقع به دلیل کولاک دوربین‌های نظارتی نیز از کار افتاده‌اند. 

روابط عمومی آموزش و پرورش این استان نیز اعلام کرده که مدارس ابتدایی اشنویه، خوبی،‌سلیوانا، پیرانشهر و سردشت در نوبت بعد از ظهر تعطیل است.

برف و کولاک در استان‌های دیگر کشور نیز گزارش شده و بنا بر اعلام سازمان هواشناسی طی روزهای آینده به مناطق دیگر ایران نیز خواهد رسید. 

در همدان، یک کارشناس اداره هواشناسی به خبرگزاری ایلنا گفت که سرعت باد در برخی مناطق به «۱۱۰ کیلومتر بر ساعت» رسیده است. 

در این استان، کولاک موجب خسارت به درختان،‌ ایستگاه‌های اتوبوس،‌ تابلوهای تبلیغاتی و وسایل ورزشی و صندلی‌های اماکن عمومی شده است. 

در استان گیلان با وجود آن‌که مناطق جنگلی طی روزهای اخیر آتش‌سوزی را تجربه کرده، سازمان راهداری از امکان بارش برف تا  «۱۱۰ سانتیمتر» خبر داده است. 

همچنین تصاویری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که تردد خودروها در اتوبان تبریز به زنجان را به دلیل نشستن برف و لغزندگی با توقف و اختلال نشان می‌دهد.

به دلیل سرمای هوا،‌ آموزش و پرورش مدارس برخی مقاطع تحصیلی را در برخی شهرهای استان‌های خوزستان،‌ آذربایجان شرقی،‌ کرمان، کردستان و... تعطیل اعلام کرده‌ است.

سازمان هواشناسی ایران اعلام کرده که بارش برف و یخبندان در ۲۰ استان ایران تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت.

سواحل دریای خزر، شمال‌غرب، غرب، ارتفاعات و دامنه‌های البرز در استان‌های قزوین،‌ البرز،‌ تهران و سمنان و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی با بارش برف و باران،‌ وزش باد شدید و کاهش نسبی دما مواجه خواهند شد.

همچنین برای بخش‌هایی از استان‌های فارس، کرمان، بوشهر و هرمزگان رگبار و رعدوبرق پراکنده و گاهی وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

طی روزهای آینده استان‌های شمالی از جمله مازندران و گلستان نیز درگیر برف و کولاک خواهند شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More