شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کهرم: با بهانه سم بوتولیسم مرگ پرندگان در میانکاله را لاپوشانی کردند

 

 

اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست با اشاره به آمار پرندگان تلف شده در میانکاله و عنوان شدن سم بوتولیسم به عنوان عامل مرگ این پرندگان گفت:  تاکنون ۱۷ هزار بال پرنده در تالاب «میانکاله» تلف شده‌اند و علت مرگ آنها هم «سم بوتولیسم» نیست و نشانه‌های از «عمدی» بودن این مرگ و میر‌ها وجود دارد.

 آقای کهرم روز یک‌شنبه (۲۷ بهمن) به سایت «رکنا» گفت:‌ «برای آن که پای پلیس، آگاهی و دادگاه پیش کشیده نشود با بهانه سم بوتولیسم موضوع {مرگ و میر پرندگان} را حل و لاپوشانی کرده‌اند.»

 وی افزود که «سابقه سم ریختن» در تالاب‌ها و رودخانه‌ها زیاد است و شکارچیان بارها اداره کل محیط زیست را تهدید به چنین اقدامی کرده‌اند.

 کهرم اضافه کرده در سال ۱۳۷۳ هم پس از آنکه محیط‌بان‌ها تور‌ صیادان را جمع کردند، «صیادان نیز در برکه سم ریختند و ماهی‌های بسیاری تلف شد.»

 مرگ هزاران بال پرنده در تالاب «میانکاله» در هفته‌های اخیر خبر‌ساز شده است و سازمان دامپزشکی کشور هم دلیل مرگ و میر پرندگان را سم «بوتولیسم» اعلام کرده است.

 خبرگزاری ایرنا هم امروز در گزارشی این ادعای سازمان دامپزشکی را زیر سوال برده و نوشته «در زیستگاه فلامینگو، جلبک وجود ندارد که بخواهد بمیرد و سم بوتولیسم ایجاد کند.»

 همایون خوشروان، مجری طرح بین‌المللی اثر نوسانات دریای خزر بر محیط زیست هم درباره گزارش سازمان دامپزشکی ابزار «تردید» کرده و خواستار تحقیقات بیشتر در این مورد شده است.

 ایمان معماریان، دامپزشک هم در این زمینه گفته «باکتری بوتولیسم عامل اصلی مرگ و میر پرندگان نبوده و از نظر علمی گفته دامپزشکان در این خصوص غیر علمی است.»

 کمیته مشورتی تلفات پرندگان تالاب میانکاله هم امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «دلایل اعلام شده درباره مسمومیت بوتولیسم مجاب کننده نیست» و «احتمال مسمومیت تعمدی قابل بررسی» است.

 در این بیانیه همچنین آمده «متاسفانه تحقیقات انجام شده برای بررسی علت مرگ و میر پرندگان در میانکاله کافی نبوده و باید در این باره آزمایش‌های دقیق‌تر انجام شود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More