شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کمیسر عالی حقوق بشر اعدام روح‌الله زم را محکوم کرد

 

واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین واکنش‌ها، میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، و همچنین جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران، این اعدام را محکوم کردند.

میشل باشله روز دوشنبه ۲۴ آذر در بیانیه‌ای نوشت که از اعدام روح الله زم «بهت‌زده» شده است و استفاده «نگران‌کننده و رو به افزایش» حکومت تهران از اعدام را محکوم می‌کند.

به نوشته این بیانیه، «محکومیت او به مرگ و به دار آویختن او نمونه‌هایی از طرح اعترافات اجباری از طریق شکنجه و پخش آن در رسانه‌های دولتی است که مبنای محکومیت افراد قرار می‌گیرد.»

همچنین جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران، اعدام روح‌الله زم را به شدت محکوم کرد و آن را یک مورد دیگر از نقض فاحش حقوق بشر در ایران خواند.

رحمان گفت با مقام‌های ایران درباره وضعیت روح‌الله زم صحبت‌ کرده بود.

از سوی دیگر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: «کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند در کنفرانس اقتصادی ایران و اروپا شرکت نکنند و نشست لغو شد و قرار نیست در شرایط فعلی برگزار شود.» بورل با این حال گفت: «فکر نمی‌کنم باید در برنامه‌هایمان را برای حفظ برجام تغییری ایجاد کنیم. ما برای حفظ آن تلاش می‌کنیم.»

همایش اقتصادی ایران و اروپا قرار بود روز دوشنبه به صورت اینترنتی برگزار شود اما ابتدا دبیر سرویس دیپلماسی گاردین که مجری این برنامه بود اعلام کرد به خاطر «اقدام نفرت‌انگیز» جمهوری اسلامی در کشتن روح‌الله زم در این همایش شرکت نمی‌کند. ساعتی بعد نیز فرانسه اعلام کرد در پی «اعدام وحشیانه و غیرقابل قبول روح‌الله زم»، سفیران چهار کشور فرانسه، آلمان، اتریش و ایتالیا در این نشست شرکت نمی‌کنند.

همچنین تام توگندات،‌ رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان بریتانیا، در حساب توییتری خود نوشت: «قتل روزنامه‌نگاران در هر جای دنیا تهدید علیه آزادی است.»

او در توییتش نوشت: «خاشقجی و حالا زم جانشان را در راه آزادی از دست داده‌اند و ما باید اعتراض خود را در مورد قتل هر دوی آنها اعلام کنیم. هر دو لایق اجرای عدالت هستند.»

توگندات پیشتر نیز از روزنامه‌نگاران ایرانی حمایت کرده بود و در جریان اظهارات حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، علیه روزنامه‌نگاران فارسی‌زبان خارج کشور، خواستار احضار او برای پاسخگویی در این زمینه شده بود.

کانون نویسندگان ایران نیز اعلام کرد «فارغ از هر گونه داوری درباره‌ رسانه‌ای خاص، هم‌صدا با وجدان‌های بیدار جامعه و نهادهای مدافع حقوق بشر» اعدام روح‌الله زم را محکوم می‌کند. این نهاد همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست «چرخه‌ شکنجه، اعترافات اجباری و اعدام» را متوقف کنند.

مصطفی تاجزاده، از مقام‌های پیشین جمهوری اسلامی نیز روز دوشنبه در حساب توییتری خود نوشت: «اعدام روح‌الله زم برگزاری فوروم اقتصادی ایران و اروپا را، که بیش از ۳ هزار نفر برای مشارکت آنلاین در آن ثبت‌نام کرده بودند، به‌تعویق انداخت، سخنرانی جواد ظریف امروز بود. قبلا برای شکست برجام به سفارت عربستان حمله کردند، اکنون با ابتکارهای جدید مانع لغو تحریم‌ها می‌شوند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More