شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کمیاب شدن روغن خوراکی در بازار؛ وزارت بازرگانی: به وفور موجود است

 

رسانه‌‌های ایران از کمبود روغن خوراکی در بازار خبر می‌دهند و از «دو برابر» شدن قیمت این کالا در برخی موارد گزارش داده‌اند؛ با این حال معاون وزارت بازرگانی می‌گوید: «روغن به وفور در کشور وجود دارد».

«باشگاه خبرنگاران جوان» روز چهارشنبه گزارش داد که در فروشگاه‌های سطح شهر «قفسه‌های خالی از روغن جامد و مایع» دیده می‌شود و در صورت وجود این کالا، بعضا تا «دو برابر» قیمت درج‌شده روی آن عرضه می‌شود.

امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی، در گفت‌وگو با این وب‌سایت دلایل کمبود و گرانی روغن در بازار را «تقاضای کاذب در برابر میزان عرضه»، «افزایش قیمت حلب»،‌ «مشکل تخصیص ارز به واردات روغن پالم» و «شیوع ویروس کرونا» ذکر کرده است.

اخیرا قاسمعلی حسنی،‌ دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی،‌ گفته بود: «اگرچه روغن با نرخ ۴۷ هزار تومانی درج شده بر روی کالا برای مصرف‌کننده نیست، اما با نرخ ۱۰۷ هزار تومانی به وفور موجود است.»

خبرگزاری ایسنا هم به نقل از یک تولیدکننده مواد غذایی، به مشکل تامین ارز برای تامین مواد اولیه و انتقال وجه برای واردات و همچنین اتمام مواد اولیه و ذخیره این کالا اشاره کرده است.

حبیب برنجی،‌ مدیر کارخانه طبیعت زرندیه، به ایسنا گفت: «چنانچه مواد اولیه تامین نشود، شاهد تعطیلی خطوط تولید روغن در این واحد تولیدی خواهیم بود.»

یک عضو هیات‌ مدیره انجمن صنفی روغن نباتی هم در گفت‌وگویی تلویزیونی آغاز مشکل را از سال گذشته دانست که به گفته او مربوط به اقدام دولت در واردات این کالا با قیمتی کمتر از قیمت جهانی بود. 

این مقام صنفی همچنین اشاره کرد «توزیع ناعادلانه ارز» در سال ۱۳۹۹ از سوی دولت با وجود ثبت سفارش شرکت‌های بزرگ واردات آن را با مشکل مواجه کرد.

 

وزارت بازرگانی: روغن به وفور موجود است

با این حال، وزارت بازرگانی هرگونه کمبود این کالای خوراکی در بازار را رد می‌کند.

یزدان سیف،‌ مدیرعامل شرکت بازرگانی و معاون این وزارتخانه، در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز توزیع به میزان لازم روغن داریم و اتفاقی نیفتاده که این محصول کمیاب شود،‌ بلکه امروز روغن به وفور در کشور وجود دارد.»

این تکذیب همزمان با آن صورت می‌گیرد که معاون بازرسی و رسیدگی تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان تایید کرده بازرسان این سازمان برای کنترل قیمت و جلوگیری از کمبود، پنج کالا شامل روغن خوراکی را در فهرست کالای اولویت‌دار برای بازرسی قرار داده‌اند.

 

مشکل مشابه در شهرستان‌ها

به غیر از تهران،‌ در شهرستان‌ها نیز رسانه‌های رسمی و تولیدکنندگان وجود این مشکل را مطرح کرده‌اند.

خبرگزاری مهر به نقل از مدیر یک شرکت تولید روغن در قزوین نوشت به دلیل «نبود کامیون برای بارگیری»، این محصول در انبار انباشته شده و ظرفیت تولید نیز کاهش یافته است.

پایگاه خبری «قدس آنلاین» نیز روز یکشنبه گزارش داده بود: «برخی از فروشگاه‌های بزرگ،‌ بیشتر از سه بطری روغن یک لیتری به مشتریان خود نمی‌فروشند و و روغن ۵/۲ لیتری و ۴ لیتری هم در بازار به سختی پیدا می‌شود.»

این وبسایت به نقل از دبیر انجمن صنفی صنایع روغن اشاره کرد طی شش ماهه نخست امسال واردات روغن با ۵۰ درصد کاهش مواجه بوده است.

به گفته این مقام صنفی،‌ ۶۰ هزار تن روغن در گمرک به دلیل مشکل تخصیص ارزی دپو شده است.

کاربران رسانه‌های اجتماعی هم وجود این مشکل را تایید می‌کنند و از عدم دسترسی به روغن گلایه کرده‌اند.

پیش از این نیز وقتی در شهریورماه گزارش‌ها حاکی از کمبود کره و افزایش قیمت آن در بازار بود،‌ رییس اتحادیه سوپرمارکت‌ها «کمبود روغن جامد در بازار» را دلیل این مشکل عنوان کرد،‌ که نشان‌دهنده سابقه این مشکل در ماه‌های گذشته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More