شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
اختلاف هلال‌احمر و سازمان دارو بر سر اقلام دارو‌های کم‌یاب

کمبود دارو در ایران؛ ۲۱ قلم یا ۴۰۰ قلم

دبیرکل جمعیت هلال احمر از کمبود ۳۵۰ تا ۴۰۰ قلم دارو در ایران خبر داده، اما سخنگوی سازمان غذا و دارو با رد این اظهارات می‌گوید در حال حاضر تنها ۱۹ تا ۲۱ قلم دارو نایاب است.

 محمودرضا پیروی، دبیرکل جمعیت هلال احمر روز چهارشنبه ۳۰ بهمن گفت داروخانه‌ های وابسته به این جمعیت تحت تاثیر این کمبود دارو در سراسر ایران قرار گرفته‌اند.

پیروی به طور تلویحی از «کمبود بودجه» به عنوان یکی از عوامل نایاب بودن برخی دارو‌ها خبر داد و افزود جمعیت هلال احمر تلاش می‌‌کند «بیشترین بهره را از بودجه‌های فعلی ببرد.»

این مقام مسئول همچنین «تعامل» برخی شرکت‌های تامین دارو با جمعیت هلال احمر در شش ماه اخیر را «نامناسب» ارزیابی کرد و گفت در دو ماه گذشته البته این وضعیت بهبود یافته است.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو هم به این اظهارات پیروی واکنش نشان داده و گفته تنها کمبود ۱۹ تا ۲۱ قلم دارو در ایران احساس می‌شود.

جهان‌پور افزوده «آمار اقلام کمبود دارویی کشور حدود یک‌سوم فهرست زمان مشابه در سال گذشته است» و اظهارات دبیرکل جمعیت هلال احمر هم در این زمینه «غیر کارشناسانه» است.

این مقام مسئول همچنین خواستار «بازتعریف» ماموریت داروخانه‌های سازمانی و دولتی و غیرخصوصی از جمله داروخانه‌های هلال احمر شده و گفته این «داروخانه‌ها باید به فلسفه وجودی خود بازگردند.»

فرامرز اختراعی، رییس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی هم روز گذشته خبر از کاهش کمبودهای دارویی در ایران داده، اما آماری در این زمینه ارائه نکرده است.

دو روز پیش نیز سعید نمکی،  وزیر بهداشت خطاب به مردم گفته بود نگران تامین دارو نباشند و در حال حاضر «کمبودها نسبت به سال گذشته کمتر شده است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر از کمبود برخی دارو‌ها در ایران در پی تشدید تحریم‌های بین‌المللی خبر داده‌اند و گفته‌اند که تلاش می‌کنند دارو‌های مورد نیاز را در داخل تولید کنند.

مقام‌های وزارت بهداشت و درمان هم در این زمینه گفته‌اند که ایران در حال حاضر ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز خود را در داخل تولید می‌کند و در این زمینه بی‌نیاز از واردات شده است.

این آمار در شرایطی منتشر می‌شود که محمد بقایی، مشاور انجمن داروسازان ایران سه روز پیش از بروز برخی اختلاف‌ها و فشار‌ها در صنعت داروسازی ایران خبر داده بود.

بقایی گفته بود که «متاسفانه اتحاد جامعه داروسازی در سال‌های گذشته، کم‌رنگ شده است» و «انجمن داروسازان ایران، نیازمند یک زیرمجموعه جدید با عنوان کمیته صیانت از داروسازی کشور است.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More