شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کمالوندی در فردو: با قبل از برجام فاصله‌ای نداریم

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، با بیان این که تاسیسات هسته‌ای فردو«طی روزهای آینده به حداکثر ظرفیت خود خواهد رسید»، گفت: «با آمدن فردو به ۹۵۰۰ سو می‌رسیم که نسبت به ظرفیت قبل از برجام دیگر فاصله‌ای باقی نمی‌ماند.»

کمالوندی، روز شنبه ۱۸ آبان، در یک نشست خبری در تاسیسات غنی‌سازی فردو با تاکید بر این که «از الان زمان به نفع ماست»، درباره اجرای گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، خطاب به خبرنگاران گفت: «بنا به دستور رییس‌جمهوری و رییس شورای عالی امنیت ملی به  ۱۰۴۴سانتریفیوژ در این سایت گاز UF6 تزریق شود و امروز دیدید که این ماشین‌ها فعال هستند و محصول آنها نمونه‌گیری شده است.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: «قرار بود تا ۱۵ سال در فردو مواد هسته‌ای نباشد، اما این کار با انتقال یک سیلندر از نطنز به فردو انجام شد که حدود دو تن گاز منتقل شد.»

او درباره فعالیت اتمی ایران در سال‌های اخیر گفت: «ما در این سال‌های اخیر کار غنی‌سازی روی پسماندهای باقی‌مانده از جریان غنی سازی را بهینه کردیم و به جز غنی‌سازی مستقیم با مواد اولیه از پسماندها هم اورانیوم غنی‌شده گرفتیم. الان ۲۵ تن از آنها را داریم که دو تن آن به فردو منتقل شد.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره چگونگی غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات فردو نیز گفت که در این تاسیسات «مرکز ملی خلاء، مرکز کنترل و استانداردسازی مواد و مرکز تولید ایزوتوپ پایدار از مسیرهای غیرسانتریفیوژی» وجود دارد. او افزود علاوه بر این «فردو در بخش غنی‌سازی دو بال دارد که یک بال آن فعال است و سانتریفیوژهای بال دیگر جمع‌آوری شده است».

کمالوندی تاکید کرد که اگر قرار باشد در بال دیگر که اکنون خالی است، دوباره سانتریفیوژ قرار گیرد «دیگر از نسل اول نیست و حتما از ماشین‌های پیشرفته خواهد بود».

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران همچنین در این نشست خبری درباره نیروگاه بوشهر گفت: «روز یکشنبه مرحله بتن‌ریزی بوشهر را برای واحد ۲ نیروگاه داریم و این کار حداقل دو سال زمان می‌برد.»

او ادامه داد: «بوشهر و مرکز نظام ایمنی که مثل آتش‌نشانی است مورد تحریم قرار گرفت اما با این وجود در این زمینه هم گام‌های خوبی برداشته شده است و تا ۱۴۰۴ به مدار می‌رسد و دو سال بعد واحد ۳ راه‌اندازی خواهد شد.»

 

دفاع از بازداشت موقت بازرس آژانس

کمالوندی درباره ممانعت سازمان انرژی اتمی ایران از ورود یک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات اتمی نطنز و لغو اعتبارنامه او گفت: «این مسائل به آژانس اطلاع داده شد و این به خاطر آن بود که این فرد یا آغشته به مواد است یا موادی همراهش است و گزارشی به آژانس دادیم و در آژانس هم مطرح شد و به نظر ما اعضا متوجه شدند. چون گزارش ما منطقی و مستدل بود و اسناد و فیلم هایی داریم که استدلال ما را اثبات می‌کند.»

او ادامه داد: «عده‌ای خواستند سوءاستفاده کننند که بگویند ایران پایبند به مصونیت بازرسان نیست، اما ما گزارشی کاملا حقوقی و مستدل ارائه کردیم. ما گفتیم بر اساس پادمان، مصونیت محدودیت دارد و برای استفاده‌های شخصی نیست و فقط به منظور انجام ماموریت است.»

این مقام سازمان انرژی اتمی ایران بار دیگر موضع‌گیری اخیر مقامات ایران را تکرار کرد و گفت: «به دلیل تجربیات تلخ خرابکاری‌ها در صنعت هسته‌ای سیستم کنترلی قوی داریم که این نوع اتفاقات را کنترل می کند و بخشی از این نوع کنترل‌ها را به آژانس هم توضیح دادیم.»

پیشتر گزارش‌هایی به نقل از چند دیپلمات ارشد منتشر شده بود که ایران یکی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی‌ اتمی را برای مدت کوتاهی بازداشت و مدارک سفر او را توقیف کرده است. این بازرس در نهایت روز پنج‌شنبه گذشته ایران را به مقصد وین ترک کرد.

آژانس بین‌المل انرژی اتمی در بیانیه‌ای روایت ایران از این اتفاق را رد کرد.

 

تورقوزآباد خصوصی است و هر اتفاقی می‌تواند انجام شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران همچنین درباره خبرها در مورد وجود آثار اورانیوم در نمونه‌‌برداری از انبار تورقوزآباد در نزدیکی تهران گفت: «تورقوزآباد برای بخش خصوصی است و سایت ما نیست و هر اتفاقی می‌تواند در آن انجام شود.»

او ادامه داد: «اسرائیلی‌ها سعی کردند سروصدایی انجام دهند اما به ضررشان شد و این مساله باعث شد گزارش جامعی در آژانس ارائه شود و موارد بیشتری توضیح داده شود.»

کمالوندی گفت: «در این باره مساله آلودگی نیست، ذراتی که می‌توانند پرواز کننند هر جایی می‌تواند باشد و آلودگی با غنای بالا اصلا در آنجا مطرح نیست.»

وجود انبار تورقوزآباد برای نخستین بار سال گذشته از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، افشا شد. نتانیاهو با اعلام این که ۱۵ کیلوگرم ماده رادیواکتیو ناشناس در این انبار جابه‌جا شده، از آژانس خواست از انبار تورقوزآباد بازدید کند.

بعدا نیز دو دیپلمات که از نزدیک روند بازرسی از این انبار مواد رادیواکتیو را دنبال می‌کنند، گفتند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال بررسی منشا این اورانیوم بوده و از ایران در این باره توضیح خواسته است.  

اما کمالوندی گفت: «موضوعی مثل تورقوزآباد ممکن است برای هر کشوری در ارتباط با آژانس باشد. اصلا مساله مهمی در این باره نیست و کاملا قابل حل است البته تلقی ما این است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More