شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کمالوندی: بتن‌ریزی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر اوایل آبان با حضور مقام‌های روس آغاز می‌شود

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرد که «مراسم رسمی بتن‌ریزی واحد ۲ نیروگاه اتمی بوشهر در اوایل آبان ماه با حضور مقام‌هایی از روسیه و ایران» برگزار خواهد شد.

کمالوندی با بیان اینکه «روند پیشرفت کار در واحد ۲ نیروگاه اتمی بوشهر طبق زمان‌بندی از پیش تعیین شده و حتی جلوتر از زمان در حال انجام است»، گفت: «حدود سه هفته دیگر، اوایل آبان ماه در مراسمی با حضور مقامات دو کشور به طور رسمی و با حضور رسانه‌ها از مرحله بتن‌ریزی واحد ۲ بازدید خواهد شد.»

قرارداد احداث ۲ واحد جدید نیروگاه اتمی بوشهر در آبان‌ماه سال ۱۳۹۳ بین شرکت تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران و شرکت روسی اتم استروی اکسپورت  امضا شد. موضوع قرارداد شامل طراحی، احداث و راه‌اندازی دو واحد راکتور هسته‌ای هر یک به قدرت ۱۰۵۷ مگاوات الکتریکی است. اجرای این قرارداد پس از پرداخت کامل پیش پرداخت پیشبینی شده در قرار داد از سوی ایران در دی ماه ۱۳۹۵ آغاز شد.

تاکنون در مرحله نخست عملیات گودبرداری واحد ۲ اتمی بوشهر در نهم آبان ۱۳۹۶ با حضور علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، و الکسی لیخاچوف، رییس شرکت روس اتم، در بوشهر، آغاز و اجرا شده است. مرحله دوم بتن‌ریزی است که از زمان شروع پروژه در دی ماه ۱۳۹۵ و بر اساس زمان‌بندی باید طی ۳۳ ماه انجام می‌شد.

بهروز کمالوندی تاکید کرده است که مرحله  بتن‌ریزی «جلوتر از زمان» مقرر در حال انجام است اما پیشتر و در فروردین ماه سال‌جاری، محمود جعفری، مدیر اجرایی طرح ساخت واحد۲ نیروگاه اتمی بوشهر، اعلام کرده بود که «بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده  بتن‌ریزی راکتور واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر اواخر خرداد تا اوایل تیرماه ۱۳۹۸ آغاز می‌شود.»

ساخت دو واحد از نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۳۵۴ و یک سال بعد از تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران براساس قراردادی با شرکت كرافت ورک يونيون از شرکت‌های وابسته به  زيمنس آلمان آغاز شد اما سه سال بعد با وقوع انقلاب در ایران و در حالی که حدود ۷۵ درصد واحد اول و ۶۰ درصد واحد دوم نيروگاه ساخته شده بود، متوقف شد.

ساخت این نیروگاه در سال ۱۳۶۸ پس از سفر اکبر هاشمی رفسنجانی به روسیه و امضای موافقتنامه همکاری میان دو کشور و پس از آن امضای موافتنامه همکاری هسته‌ای میان ایران و روسیه در سال ۱۳۷۱ آغاز شد. دو سال بعد قرار داد تکمیل واحد اول نیروگاه بوشهر تا سال ۱۳۷۹ ميان سازمان انرژی اتمی ايران و شركت اتم استوری اكسپورت روسيه امضا شد.

ارزش این قرارداد در زمان امضای آن ابتدا يک ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار بود اما مشخص نیست که در نهایت تا زمان تکمیل آن چه مبلغی به طرف روسی پرداخت شده است.

واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر در نهایت با گذشت ۳۶ سال از زمان آغاز این پروژه و با تاخیری ۱۱ ساله از سوی شرکت روسی، در شهریور ۱۳۹۰ به بهره برداری رسید.

قرار داد ساخت دو واحد دیگر از نیروگاه اتمی بوشهر نیز بنابر اعلام خبرگزاری جمهوری اسلامی با برآورد ۱۰ میلیارد دلاری از سال ۱۳۹۵ با طرف روسی منعقد شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More