شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کشف ۱۹ کامیون دارو در عراق؛ جهانپور انتشار گزارش‌ها را به «عده‌ای شارلاتان» نسبت داد

 

به دنبال اعلام مقام‌های عراق درباره کشف ۱۹ کامیون دارو که از ایران وارد آن کشور شده بود، مقام‌های جمهوری اسلامی اظهارات ضد و نقیضی درباره منشأ و چگونگی خروج این داروها از ایران بیان داشته‌اند.

در تازه‌ترین مورد کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، گفته است این داروها را بازرگان‌های عراقی از «پنج کشور» خریداری کرده و پس از «ترانزیت قانونی و بدون مشکل مدارک از ایران» وارد عراق کرده‌اند و عامل انتشار برخی گزارش‌ها درباره این موضوع «عده‌ای شارلاتان» هستند.

پیشتر، سازمان متبوع جهانپور محموله کشف‌شده در عراق را متعلق به «یک» کشور همسایه ذکر کرده و گمرک ایران هم گفته بود این داروها از مرزهای رسمی عبور نکرده است.

کیانوش جهانپور روز یکشنبه در یک رشته توییت نوشت این محموله شامل «یک‌هزار و ۶۵۶ تن کالای دارویی و ملزومات پزشکی ترانزیتی به مقصد عراق» بود که از پنج کشور تهیه شده بود.

به نوشته او، این محموله شامل «بیش از ۹۷۶ تُن از ترکیه و مرز بازرگان، ۲۱۳ تن از کشور هندوستان و از بندر شهید رجایی، نزدیک به ۲۰۰ تن از اندونزی، ۱۶۰ تن از چین و ۹۲ تن از امارات» وارد ایران شده بود.

جهانپور همچنین گفت که حدود ۶۴ درصد از این داروها امکان تولید در ایران داشته‌اند.

دستگاه اطلاعاتی ارتش عراق چند روز پیش اعلام کرد طی عملیاتی «بزرگ‌ترین محموله قاچاق دارو از راه ایران به عراق» را در استان دیاله کشف کرده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای ارتش عراق صدها هزار قلم دارو را از ۱۹ کامیون کشف کردند و این کامیون‌ها برای فرار از پرداخت هزینه‌های گمرک که گفته می‌شود بالغ بر صدها هزار دلار است، از یک جاده فرعی حرکت می‌کردند.

اما جهانپور با تاکید بر اینکه به این داروها «ایرانی نبوده»، انتشار گزارش ها در این باره را به «عده‌ای شارلاتان» نسبت داد.

به نوشته او، «این محموله صرفا از مسیر ایران طبق قوانین بین‌المللی ترانزیت شده و تمام اسناد و کالاها در ورودی و خروجی در ایران کنترل شده» و «آنچه اتفاق افتاده مربوط به اسناد و مدارک و قوانین سرزمینی عراق بوده» است.

این اظهارات در حالی بیان شده که پیشتر معاون گمرک ایران اعلام کرده بود این داروها از مرزهای رسمی عبور نکرده است.

همچنین تاکید جهانپور بر «خارجی بودن» این محموله در حالی است که علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت، گفته بود «احتمالا این داروها از داروخانه خریداری شده است.»

به گفته وهاب‌زاده، قاچاق دارو از ایران به کشورهای همسایه سال‌ها سابقه دارد.

توییتر وزارت خارجه آمریکا نیز با اشاره به کشف این محموله دارویی در عراق، آن را نشانه‌ای از نادرست بودن «تحریم دارو» خواند و این رویداد را به «بی لیاقتی و فساد رژیم» نسبت داد.

 

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، نیز بارها به مساله «قاچاق دارو» اشاره کرده و از جمله در اواخر شهریور گفته بود: « متاسفانه در شرایط فعلی و با توجه به شیوع ویروس کرونا با قاچاق دارو و واکسن مواجه هستیم که همه ما مسئولیم در این زمینه مراقبت و دقت بیشتری داشته باشیم.»

انتشار خبر توقیف محموله قاچاق دارو از ایران به عراق بازتاب‌های گسترده‌ای داشته است و بسیاری از کاربران ایرانی در رسانه‌های اجتماعی آن را قاچاق سازمان‌‌یافته و با حمایت نهادهای حکومتی توصیف کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More