شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کشف واکسن‌های تقلبی فایزر در لهستان و مکزیک همزمان با ویدیوی حاشیه‌ساز در ایران

 

شرکت داروسازی فایزر آمریکا اعلام کرد در دو کشور لهستان و مکزیک مواردی از واکسن‌های تقلبی کرونا تحت نام این شرکت کشف و ضبط شده‌اند.

این گزارش همزمان با آن منتشر می‌شود که در ایران ویدیوهایی از یک محموله واکسن این شرکت دست‌به‌دست می‌شود که احتمال قاچاق آن به این کشور را هم مطرح کرده است.

روزنامه وال‌استریت ‌ژورنال روز چهارشنبه اول اردیبهشت‌ماه نوشت محموله‌های ظروف واکسنی که از سوی مقام‌های مکزیک و لهستان به صورت جداگانه توقیف شده‌اند، ‌مورد آزمایش قرار گرفتند و مشخص شد جعلی بوده‌اند. 

بر اساس این گزارش، واکسن‌هایی که در مکزیک کشف شدند برچسب‌های تقلبی داشتند،‌ در حالی که در لهستان این ظروف احتمالا حاوی یک ماده درمانی ضد چروک پوست بوده‌اند.

حدود ۸۰ نفر این واکسن‌های تقلبی را در کلینیکی در مکزیک دریافت کردند که افراد در ازای هر دوز هزار دلار پرداخت می‌کردند. با این حال به نظر نمی‌رسد دریافت‌کنندگان واکسن از نظر جسمی آسیبی دیده باشند.

یک مقام بهداشتی مکزیک در این خصوص گفته که ظروف شیشه‌ای واکسن در جعبه‌های خنک‌کننده آبجوی لب ساحلی نگهداری می‌شدند و تاریخ انقضای اشتباهی داشته‌اند.

در لهستان مقام‌های دولت گفته‌اند که کسی از این واکسن‌ها که در آپارتمان متعلق به یک مرد کشف شد استفاده نکرده است.

این گزارش‌ها در پی آن منتشر می‌شود که شرکت‌های داروسازی از جمله فایزر-بیون ‌‌تک، جانسون و جانسون و همچنین مدرنا در همکاری با نهادهای دولتی سعی می‌کنند فعالیت‌های مجرمانه در زمینه واکسن که همزمان با کارزار جهانی واکسیناسیون صورت می‌گیرد را ردیابی کنند.

 

پرونده مشابه در ایران

در ایران نیز طی هفته‌های گذشته با عقب ماندن دولت در تامین واکسن کافی، مقام‌های ارشد به شرکت‌های خصوصی برای واردات به هر شیوه ممکن و اختصاص ارز برای آن روی آورده‌اند.

طی روزهای گذشته گزارش‌ها و سخنان ضد و نقیضی هم از سوی مقام‌ها درباره پولی شدن واکسن و هم از سوی رسانه‌ها درباره فروش واکسن در بازار سیاه منتشر شده است.

در آخرین اظهار نظر محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت که واکسن فایزر در خیابان و بازار سیاه با قیمت ۱۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

این در حالی است که قبلا پلیس تهران فروش واکسن در بازار سیاه را رد کرده بود. 

 

پالت‌های فایزر در ایران؟

به تازگی ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن افرادی که به زبان فارسی صحبت می‌کنند در حال باز کردن یک یخچال واکسن فایزر هستند، این مساله موجب ابهاماتی درباره احتمال قاچاق یا جعل این واکسن در ایران شد.

در واکنش به این ویدیو کیانوش جهانپور،‌ سخنگوی سازمان غذا و دارو، گفت اصالت این فیلم قابل تایید نیست. او همچنین اشاره کرد ممکن است این فیلم در ایران یا کشورهای همسایه ضبط شده باشد.

فایزر از جمله واکسن‌هایی است که به دلیل سخنان دی‌ماه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌ درباره منع ورود واکسن‌های بریتانیایی و آمریکایی به کشور به ایران وارد نمی‌شود.



 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More