شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کشته شدن جوان همجنسگرا در اهواز به دست سه مرد خانواده: قتل بعد از درج گرایش جنسی‌ روی کارت معافیت انجام شد

علی فاضلی منفرد، جوان همجنسگرا، روز ۱۴ اردیبهشت در اهواز توسط سه مرد خانواده خود به قتل رسید. قتل این جوان  ۲۰ ساله پس از آن انجام شد که بستگانش از روی موارد ثبت شده روی کارت معافیت سربازی به هویت جنسی او پی بردند.

شش رنگ، شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی، به نقل از پارتنر علیرضا خبر داد که سه نفر به اتهام انجام این قتل بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، علی فاضلی منفرد مشهور به علیرضا، همجنسگرای ۲۰ ساله و ساکن محله مسیر تصفیه شکر اهواز، روز سه شنبه ۱۴ اردیبهشت توسط چند تن از مردان خانواده‌اش به منطقه‌ برومی در اهواز برده شد و روز چهارشنبه جسد او پیدا شده است.

متهمان به قتل روز چهارشنبه با مادر علی فاضلی منفرد تماس گرفته و به او محل جسد را خبر داده‌ و گفتند که می‌تواند جسد علیرضا را زیر نخل پیدا کند.

گزارش شده که مادرعلی فاضلی منفرد از خبر تنها فرزند خود دچار شوک شده و در بیمارستان بستری است و از متهمان به قتل شکایت شده و هر سه دستگیر شده‌اند.

وب‌سایت شش رنگ افزود که قتل در پی آشکار شدن گرایش جنسی او برای برادران ناتنی‌اش و پس از آن صورت گرفت که برادرانش با بازکردن پاکت پستی حاوی کارت معافیت سربازی علی فاضلی منفرد  به هویت جنسی او پی بردند.

سازمان نظام وظیفه نیروی انتظامی در کارت‌های معافیتی که برای همجنسگرایان صادر می‌کند دلیل معافیت بخش ۵ و بند ۷ اعلام می‌کند.

بخش پنجم آیین‌نامه معاینه و معافیت مشمولان خدمت نظام وظیفه مصوب ۲۱ خرداد سال۹۳ هیات وزیران که در ۲۶ خرداد همان سال از سوی دولت حسن روحانی برای اجرا ابلاغ شده است به «بیماری‌های روانپزشکی» اختصاص دارد.

در بند ۷ این بخش از آیین‌نامه معاینه و معافیت مشمولان خدمت نظام وظیفه آمده است «کژخویی‌های که مغایر شئونات اجتماعی و نظامی (از جمله انحرافات جنسی و سکسئوالیتی) باشد، ۶ ماه معافیت موقت» داده می‌شود.

این بند در مصوبه سال ۹۳ نسبت به مصوبه سال ۱۳۷۵  با تغییراتی همراه بوده است که تبدیل «معافیت دائم» این افراد به «معافیت ۶ ماهه» است. همچنین در بند۷ ۷ مصوبه سال ۷۵  آمده بود افراد دارای «اختلال رفتار عدم تعادل عصبی و روانی و كژخویی‌ها به‌طوری كه مغاير شئونات نظامی باشد همچنين انحرافات اخلافی و جنسی مانند ترانس سكسواليسم»  معاف دائم هستند.

در همه این مصوبات هیات دولت جمهوری اسلامی ایران همجنسگرایان و با درج ماده و بند مورد اشاره روی کارت معافیت «بیماری‌های روانی» و «انحرافات اخلاقی و جنسی» خوانده می‌شوند.

درج این بند روی کارت معافیت پیامدهای گسترده‌ای برای همجنسگرایان در پی دارد که از جمله آنها محرومیت آنها از استخدام در دستگاه‌ها و سازمان‌های رسمی و در موارد متعددی مشاغل خصوصی است.

شبکه شش رنگ پیش از این هشدار داده بود که نیروی انتظامی به بهانه اجرای آیین‌نامه معافیت پزشکی خصوصی‌ترین اطلاعات مربوط به گرایش و رفتارهای جنسی همجنسگرایان را ثبت می‌کند.

درگزارش پیشین این شبکه تاکید شده بود که با تغییرات قانونی جدید همچنین امکان شناسایی همجنس‌گرایان مرد توسط مقامات انتظامی و قضایی، کارفرمایان و مسئولان مراکز آموزشی با یک نگاه به کارت معافی از خدمت فراهم شده است.

علاوه بر این گزارش‌ها حاکی از آن است که به بهانه اجرای جدیدترین آیین نامه معافیت پزشکی از خدمت نظام وظیفه، پلیس ۱۱۰ ، معاونت نظام وظیفه نیروی انتظامی «در حال ثبت خصوصی‌ترین اطلاعات مربوط به گرایش و رفتارهای جنسی متقاضیان معافیت به دلیل همجنس‌گرایی هستند»

در گزارش این شبکه تاکید شده است که قتل علی فاضلی منفرد «به دلیل ثبت گرایش جنسی‌اش در کارت معافیت سربازی، بار دیگر خطرات امنیتی روند معافیت سربازی برای مردان گی در ایران تائید کرد و بر ضرورت طرح قوانین پیشگیرانه در این زمینه تاکید می‌کند.»

شبکه شش رنگ  قتل علی فاضلی منفرد را فاجعه‌ای تلخ خواند و افزود که این خطر همچنان برای همجنسگرایان مرد جدی است و زنان همجنسگرا نیز در ایران کنار در کنار افراد ترنس هر روزه در معرض انواع خشونت و اجبارها قرار دارند.

ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More