شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کشتار سراوان؛ معترضان به یک پاسگاه نیروی انتظامی هجوم بردند 

 

 بر اساس ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، گروهی از معترضان به کشتار سوخت‌بران بلوچ توسط ماموران انتظامی و امنیتی در سیستان و بلوچستان، در منطقه سرجنگل کورین به یک پاسگاه نیروی انتظامی هجوم برده‌اند.

از سویی با آنکه مقام‌های حکومت ایران از آرام شدن اوضاع در سراوان خبر می‌دهند،‌ گزارش‌ها حاکیست همزمان با برقراری جو شدید امنیتی، اعتراض‌ها در قالب اعتصاب عمومی در برخی شهرها همچنان ادامه دارد.

 

 

صفحه اینستاگرام «رصد بلوچستان» که اخبار این منطقه را پوشش می‌دهد، روز چهارشنبه ششم اسفندماه تصاویر و ویدیوهایی از حضور پرشمار ماموران انتظامی مسلح در شهر زاهدان منتشر کرده و از فشار آن‌ها به کاسبان و مغازه‌دارانی خبر داده که اعتصاب کرده‌اند.

این صفحه اینستاگرامی نوشت ساعت ۱۲ ظهر مغازه‌ها و بازارهای شهر زاهدان در «اعتصاب کامل» قرار دارند.

بنا بر همین گزارش و برخی ویدیوهای منتشرشده در توییتر، شهرهای دیگر از جمله زاهدان، ایرانشهر، پهره، جکیگور و سراوان پس از کشتار سوخت‌بران و اعتراضات خانواده‌های آن‌ها، به حمایت از این افراد دست به اعتصاب زده‌اند.

 

 

تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی محلی نشان می‌دهد ماموران نظامی و امنیتی در شهرهای دیگر نیز مستقر شده‌اند و تردد خودروها و شهروندان را زیر نظر دارند.

برخی کاربران توییتر روز سه‌شنبه از کاهش سرعت و قطع دسترسی به اینترنت به صورت موقت در برخی مناطق این استان خبر داده بودند.

ویدیویی که به ایران اینترنشنال ارسال شده، نشان می‌دهد معترضان یک بنر با تصویر علی خامنه‌ای را سه‌شنبه شب پنجم اسفندماه در زاهدان به آتش کشیده‌اند.

ماموران مرزبانی حکومت ایران روز دوشنبه ده‌ها سوخت‌بر بلوچ را در منطقه صفر مرزی سراوان هدف تیراندازی‌های خود قرار دادند که دست‌کم ۱۰ نفر کشته و پنج نفر مجروح و بستری شدند. با این حال، مقام‌های محلی تعداد کشته‌ها را کمتر عنوان کرده‌اند.

در پی این حادثه، روز سه‌شنبه اهالی منطقه و خانواده قربانیان تیراندازی در جریان تجمعی اعتراضی وارد ساختمان فرمانداری سراوان شدند و برخی از تجهیزات آن را آتش زدند.

 

واعظی: اوضاع آرام شده است

با وجود این تصاویر و گزارش‌ها، محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری ایران، گفته اوضاع در این منطقه «آرام» شده است. او درگیری با سوخت‌بران را به «پاکستانی‌ها» نسبت داد.

پیش از این هم استانداری سیستان و بلوچستان در پی گسترش اعتراضات، تیراندازی به سوخت‌برها را از داخل پاکستان دانست و تجمع‌ها را با تحریک «فضای مجازی» و «گروه‌های ضدانقلاب» توصیف کرد.

در واکنش به کشتار سوخت‌بران، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، با صدور بیانیه‌ای تیراندازی‌ها به سمت این افراد را محکوم کرد و آن را «خلاف شرع و قانون» خواند.

 

طرح رزاق؛ دست سپاه در مدیریت حمل سوخت

محمود واعظی در توضیح دلیل درگیری دوشنبه گفت: « اقدامات رسمی از ناحیه مردم تحت عنوان طرح رزاق صورت گرفته است که بتوانند به پاکستان سوخت بفروشند. متاسفانه گویا افراد دیگری هم از این دو مسیر سوخت را منتقل می‌کنند و از یک مسیر دیگر وارد می‌کنند، این‌بار قصد داشتند از مرز رسمی آن را وارد کنند.»

«رزاق» عنوان طرحی است که به گفته مقام‌های محلی سیستان و بلوچستان با توافق میان سپاه پاسداران با استانداری و برخی نهادهای دیگر به اجرا درآمده و هدف آن از سوی استانداری «تبدیل قاچاق سوخت به تجارت قانونی» عنوان شده است.

 

مجلس: هیاتی به سراوان اعزام می‌کنیم

همزمان با واکنش‌های مقام‌های رسمی حسن همتی،‌ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هم گفت قرار است هیاتی از نمایندگان به سراوان سفر کنند.

همتی در توضیح این اقدام اشاره کرد: «در پی اتفاقات اخیر در مرز سراوان از جمله خسارات واردشده به فرمانداری،‌ هیاتی از مجلس شورای اسلامی به این منطقه سفر خواهد کرد.»

 

سابقه کشتن سوخت‌بران

پیش از این نیز گزارش‌های مشابهی از شلیک به سوخت‌بران در این منطقه منتشر شده بود.

در خردادماه سال ۱۳۹۸ حادثه‌ای مشابه و کشته شدن یک سوخت‌بر اهل خاش با شلیک ماموران نیروی انتظامی موجب انتقاد امام جمعه اهل سنت زاهدان شد. او در آن زمان هم خواستار ممنوعیت تیراندازی در جاده‌ها از سوی شورای تامین استان شده بود.

پایگاه خبری هرانا که اخبار حقوق بشر ایران را منتشر می‌کند اشاره کرده که سالانه ده‌ها نفر از شهروندان عمدتا بلوچ در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در تیراندازی ماموران کشته می‌شوند و عمده آن‌ها افرادی هستند که به کار فروش و جابه‌جایی سوخت مشغول هستند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More