شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
جزییات تازه از:

کشتار دست‌کم ۱۰۴ معترض در شهریار، انتقال ۱۵۶ تن از کشته‌شدگان استان تهران به بهشت زهرا

با انتشار گزارش‌های تازه درباره کشته شدن دست‌کم ۱۰۴ تن در شهریار و ۱۶ تن در رودهن، ابعاد تازه‌ای از کشتار معترضان در شهرستان‌های استان تهران فاش شده است و منابع خبری از انتقال پیکر دست‌کم ۱۵۶ تن از کشته شدگان به بهشت‌زهرا و انتقال پیکر ۸۰ نفر از کشته‌شدگان به شهرستان‌ها گزارش دادند.

سایت کلمه عصر شنبه نهم آذر، گزارش داد که به استناد اطلاعاتی که از «منابع موثق» دریافت کرده است در جریان سرکوب اعتراضات در شهریار دست‌کم ۱۰۴ تن از مردم معترض به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

این سایت با تاکید بر اینکه «میزان و شدت سرکوب نیروهای گارد ویژه و امنیتی‌های لباس شخصی در شهریار بسیار گسترده و عمیق بوده است»، گزارش داد که براساس اطلاعات کسب شده از « منابع موثق» بیش از یک صد نفر از معترضان در مناطق و شهرهای مختلف شهرستان شهریار در استان تهران از جمله در خود شهر شهریار و بخش‌های کهنز، فردوسیه، امیریه، وحیدیه ملارد، قلعه حسن‌خان، یوسف‌آباد صیرفی، وجیه آباد، جاده ساوه، اسلام‌شهر و حتی در روستاهای حدفاصل ملارد و شهریار کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش تعداد کشته‌شدگان در خود شهر شهریار حداقل پنج نفر، بخش کهنز ۱۷ تا ۲۰ نفر، در بخش‌های فردوسیه امیریه و وحیدیه ۱۰ یا ۱۳نفر، در بخش ملارد هشت نفر، قلعه حسن خان هشت تا ۱۰ نفر، یوسف آباد صیرفی شش نفر، جاده ساوه ۱۰ تا ۱۲ نفر، اسلام شهر هشت  تا ۱۰ نفر، حدفاصل ملارد و شهریار شامل روستاهای لم آباد، اسفند آباد و بکه حدود ۱۲ تا ۱۴ نفر و اکبرآباد و وجیه آباد بیش از ۲۰ نفر در جریان سرکوب اعتراضات به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

در این گزارش تاکید شده است که کشته شدگان در مناطق مختلف شهرستان شهریار «با شلیک مستقیم نیروهای نظامی یا استفاده آن‌ها از تیربار» کشته شده اند.

به این ترتیب تعداد کشته‌شدگان اعتراضات در شهرستان شهریار دست‌کم به ۱۰۴  نفر رسیده است.

 در این گزارش همچنین به کشته شدن دست‌کم ۱۶ تن در رودهن نیز اشاره شده و آمده است: « تعداد ۱۶ نفر از هموطنان طی اعتراضات اخیر در رودهن با شلیک گلوله نیروهای نظامی کشته شده‌اند.»

سایت کلمه همچنین از قول منابع موثق و به نقل از مسئولان سازمان بهشت زهرای تهران خبر داد که تاکنون «پیکر ۱۵۶ نفر از هموطنان به غسالخانه این آرامستان انتقال داده شده و ۸۰ پیکر به شهرستان‌ها فرستاده شده است.»

به گفته اردشیر امیراجمند از مدیران سایت کلمه دست‌کم۶۶ نفر در جریان اعتراضات سراسری به دست نیروهای امنیتی، انتظامی و نظامی کشته شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود براساس اسنادی که به‌دست این سازمان مدافع حقوق بشر رسیده تعداد کشته‌شدگان را دست‌کم ۱۶۱ نفر اعلام کرد.

همزمان وزارت کشور که به گفته حسن روحانی اختیار و مسئولیت اجرای افزایش قیمت بنزین  و تصمیمات امنیتی در این خصوص را نیز بر عهده داشته است در اطلاعیه به صراحت اعلام کرد که آمار و اطلاعات کشته‌شدگان اعتراضات سراسری را اعلام نخواهد کرد.

وزارت کشور در این اطلاعیه از اعتراضات سراسری با عنوان «اغتشاشات» نام برده و تاکید کرده است: «در خصوص تعداد جان باختگان اغتشاشات اخیر، دادستانی اعلام نظر می‌کند و دادستانی پس از تفکیک، اطلاعات مرتبط را اعلام خواهد کرد.»

این درحالی است که جعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز شنبه نهم آذر، گفت که آمار تازه بازداشت‌شدگان را ندارد و آمار ۳۰۰ کشته در جریان اعتراضات را تایید نمی‌کند. دادستان کشور در سخنانش آمارهای منتشر شده درباره شمار کشته‌شدگان را تکذیب نکرد، اما گفت: «خوشبختانه افراد خارج از کشور به آمار و اطلاعات داخل دسترسی ندارند.»

با آنکه جعفر منتظری در مقام دادستان کل کشور با چنین استدلالی آمارهای اعلام شده از سوی رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشر درباره تعداد کشته‌شدکان را کم اعتبار عنوان کرد اما به طور ضمنی این سخنان وی، تاکیدی است بر گزارش‌های منتشر شده که شمار معترضان کشته شده را بسیار بیشتر از آمارهای اعلام شده عنوان می‌کنند.

در گزارش‌هایی که از تعداد کشته شدگان منتشر شده است دست‌کم آمار معترضان کشته شده در استان خوزستان و سیستان و بلوچستان که اینترنت در آن‌ها همچنان قطع است لحاظ نشده است. این درحالی است که گزارش‌ها کشتار گسترده معترضان در استان خوزستان را به ویژه در ماهشهر تایید می‌کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More