شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در حلقه وابستگان جمهوری اسلامی؛ دست‌کم ۱۲ قربانی و ۴۳ مبتلا

 

با ادامه شیوع بیماری کرونا در ایران بررسی شمار قربانیان از میان وابستگان و مقام‌های جمهوری اسلامی نشان می‌دهد از میان آن‌ها دست‌کم ۴۳ نفر مبتلا شده و ۱۲ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

آمار رسمی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران تا روز پایان روز دوشنبه ۱۹ اسفندماه حاکی از ابتلای بیش از هفت هزار نفر از شهروندان ایران به این بیماری است.

هم‌زمان گزارش‌ها نشان می‌دهد دست‌کم ۵۵ نفر از مقام‌ها و شخصیت‌های حکومتی نیز در اثر این بیماری یا در قرنطینه و تحت درمان قرار گرفته، یا جان خود را از دست داده‌اند.

این در حالی است که پیشتر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران طی یک نظرسنجی اعلام کرده بود که ۷۶ درصد مردم تهران اظهار کرده‌اند که عدالت میان مردم و مسئولان در دریافت خدمات بهداشتی رعایت نشده است. 

در فهرست مقام‌ها و وابستگان حکومتی نام‌هایی از روحانیون، مدیران دولت،‌‌ دیپلمات‌ها،‌ نمایندگان مجلس، فرماندهان نظامی و انتظامی و مسئولان شهرداری به چشم می‌خورد.

۱۲ مقام فوتی کرونا

در میان اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد میرمحمدی بر اثر این بیماری جانش را از دست داد. او از نزدیکان علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، است که در دوران ریاست‌جمهوری او رییس دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور بود. 

میرمحمدی سابقه ریاست دفتر رییس‌جمهوری،‌ نمایندگی مجلس،‌ ریاست سازمان امور مالیاتی و معاونت رییس‌جمهوری را نیز داشته است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده بود که در پی فوت این مقام جمهوری اسلامی صفحه ویکی‌پدیای فارسی در اینترنت برای ساعاتی مختل شده بود. 

 روز دوشنبه نیز محمدرضا راه‌چمنی در ۶۴ سالگی در پی ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داد. 

او که خود پزشک نیز بوده است سابقه نمایندگی در چهار دوره مجلس ایران از حوزه سبزوار و همچنین ریاست سازمان بهزیستی کشور در دولت محمد خاتمی را داشته است.

از قوه قضاییه احمد تویسرکانی،‌ مشاور ابراهیم رییسی رییس این دستگاه،‌ جان خود را از دست داد. او پیشتر رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز بوده است.

در دستگاه دیپلماسی دو تن از معتمدان جمهوری اسلامی تاکنون قربانی این بیماری شده‌اند. 

حسین شیخ‌الاسلام، سفیر پیشین ایران در دمشق  و از چهره‌های حاضر در تسخیر سفارت آمریکا، که سابقه حضور در مجلس را هم داشت، روز ۱۵ اسفند جانش را از دست داد. 

هادی خسروشاهی،‌سفیر سابق ایران در واتیکان و رییس پیشین نمایندگی جمهوری اسلامی در قاهره، دیگر چهره وزارت خارجه بود که روز هشتم اسفندماه جان باخت. 

از میان نمایندگان مجلس، فاطمه رهبر روز شنبه جان خود را از دست داد. رهبر عضو شورای مرکزی «جمعیت موتلفه اسلامی» و نماینده دوره‌های هفتم و هشتم مجلس بوده است. 

در استان گیلان نیز یک نماینده دوره‌ آینده مجلس و یک مقام دولتی جان باخته‌اند. محمدعلی رمضانی دستک،‌ راه یافته مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه آستانه،‌ روز ۱۰ اسفندماه جان باخت. او پیشتر فرماندار شهرستان آستانه و مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان بوده است. 

از این استان رضا پورخانعلی،‌ مدیر سازمان جهاد کشاورزی رودبار،‌ نیز از جان‌باختگان بوده است. 

از میان مدرسان مذهبی و چهره‌های حوزه علمیه گزارش‌هایی از جان باختن سه تن منتشر شده است. مجتبی فاضلی،‌ رییس دفتر موسی شبیری زنجانی‌ مرجع تقلید، محسن حبیبی،‌متولی حوزه علمیه احمد مجتهدی، و علی حسینی رییس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان علی‌آباد کتول در گلستان، در میان قربانیان بوده‌اند.

از فرماندهان نظامی دست‌کم یک نفر به دلیل ابتلای قطعی به کرونا جان باخته و سه نفر از آن‌ها هم‌زمان با رشد موج این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. گزارش‌ها حاکیست فرزاد تذری،‌ معاون پیشین اداره سیاسی سپاه پاسداران،‌ بر اثر این بیماری جان باخته است.

 رمضان پورقاسم فرمانده پیشین حفاظت اطلاعات نیروی زمینی سپاه پاسداران،‌ محمد حاج‌ابوالقاسمی مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه پاسداران،‌ و رضا خازنی‌راد از درجه‌داران سپاه پاسداران در شهر قم از دیگر مقام‌های نظامی بوده‌اند که برخی گزارش‌های تاییدنشده از کرونا به عنوان دلیل فوت آن‌ها حکایت داشته است.

مقام‌های مبتلا در قرنطینه و تحت درمان

در فهرست مقام‌هایی که تحت تاثیر این بیماری در قرنطینه و یا تحت درمان قرار گرفتند وجود حدود ۴۳ نفر تایید شده است.

تاکنون از میان مقام‌های دولتی معصومه ابتکار ‌معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده،‌ ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، و اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور به صورت قطعی به این بیماری مبتلا شده و برای درمان در قرنطینه به سر می‌برند. 

از میان اعضای پیشین کابینه دولت مصطفی پورمحمدی،‌ وزیر سابق وزارت‌خانه‌های اطلاعات و دادگستری، به این بیماری مبتلاست. 

در میان مدیران استانی دولت نام عادله کشمیری،‌ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، نیز که در پی این بیماری بستری بوده دیده می‌شود.

از قوه مقننه،‌ نمایندگان کنونی از جمله محمود صادقی از تهران،‌ مجتبی ذوالنوری از قم،‌ نورمحمد تربتی‌نژاد از گرگان،‌ سکینه الماسی از ماهشهر، معصومه  آقاپور علی‌شاهی از شبستر و‌ محمدرضا منصوری از ساوه به صورت قطعی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

هرچند عبدالرضا مصری،‌ نایب رییس مجلس،‌ روز ۱۳ اسفندماه بدون اشاره به هیچ نامی تایید کرده بود که تست کرونای ۲۳ نماینده مثبت اعلام شده است.‌

از میان نمایندگان دوره‌های دیگر علی آقازاده که سابقه فرماندهی بسیج و سپاه در گیلان را داشته و از حوزه انتخابیه رشت به مجلس یازدهم راه یافته به این بیماری مبتلاست. همچنین زهره الهیان، نماینده پیشین و راه یافته به مجلس یازدهم از تهران، نیز به همین دلیل در قرنطینه به سر می‌برد. 

در میان مقام‌های حوزه بهداشت کشور  محمدرضا قدیری رییس دانشگاه علوم پزشکی قم،‌ محمد جهانگیری معاون سازمان نظام پزشکی، پیرحسین کولیوند رییس سازمان اورژانس ایران،‌ و ارسلان سالاری رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به این بیماری مبتلا شده و  تحت درمان قرار گرفتند.

در میان چهره‌های حوزوی،‌ موسی شبیری زنجانی مرجع تقلید قم در پی فوت رییس دفترش به دلیل همین بیماری به صورت احتیاطی در قرنطینه قرار گرفته است.

گزارش‌هایی از سراسر کشور حاکی است برخی اعضای شوراهای شهر و مدیران شهرداری نیز از ابتلای قطعی به کرونا خبر داده‌اند. 

در تهران مرتضی رحمان‌زاده، شهردار منطقه ۱۳، پس از  ابتلا و درمان بهبود پیدا کرد. غلامرضا حاتمی، رییس شورای شهر علی‌آباد، نیز در پی ابتلا به این بیماری و علائم حاد تنفسی در بیمارستان بستری شده است. 

با این حال گسترش این بیماری همچنان ادامه دارد و اطرافیان و بستگان مقام‌های جمهوری اسلامی را نیز درگیر خود کرده است. 

در این زمینه فریدالدین حداد عادل‌، فرزند غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و از نزدیکان خامنه‌ای،‌ ابتلای خود به این بیماری را تایید کرد. خواهر شبیری زنجانی نیز از جمله بستگان قربانی بوده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More