شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در ایران: پیش‌بینی ۲ میلیون سفر در تعطیلات، اعلام محدودیت‌ها برای تهران و ۴۳ شهر دیگر

با وجود هشدارها درباره افزایش آلودگی هوا و تشدید بحران کرونا در شهرهای ایران، مرکز مدیریت راه‌های کشور پیش‌بینی کرده طی تعطیلات روزهای آینده دو میلیون سفر صورت بگیرد؛ همزمان اعلام شد تهران و ۴۳ شهر دیگر مشمول محدودیت‌های جدیدی می‌شوند.

وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه اول آبان اعلام کرد شمار فوتی‌های کرونا طی شبانه‌روز گذشته ۳۰۴ نفر بوده است. در همین مدت نیز پنج هزار و ۴۷۱ بیمار جدید شناسایی شده‌اند و آمار مجموع مبتلایان در کشور به بیش از ۵۵۰ هزار نفر رسیده است.

محدودیت‌های جدید

روز پنجشنبه اعلام شد که برای مقابله با شیوع کرونا در تهران و برخی دیگر از شهرها محدودیت‌هایی اعمال می‌شود.

در جلسه حسن روحانی با روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد از که از روز دوشنبه، پنجم آبان، تا پایان آبان نسبت به کاهش حضور کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی در تهران به میزان ۵۰ درصد اقدام شود.

همزمان، بنابر اعلام کمیته‌های درمان و اجتماعی- امنیتی همین ستاد، از روز دوشنبه در ۴۳ شهرستان  که بیشترین میزان ابتلا را دارند محدودیت‌های شدیدی به مدت یک هفته اعمال خواهد شد و در صورت لزوم در هفته بعدی هم تمدید می‌شود.

 

هشدار درباره مسافرت‌ها در تعطیلات روزهای آینده

در حالی که شمار روزانه مبتلایان کرونا از پنج هزار نفر بالاتر رفته، رییس مرکز مدیریت راه‌های کشور روز پنجشنبه اول آبان گفت: «پیش‌بینی دو میلیون تردد در محورهای مواصلاتی را برای روزهای پیش رو داریم و مقاصد اصلی مازندران و گیلان و بیشتر خروجی از تهران و البرز خواهد بود.» 

او همچنین اشاره کرد استان‌‌های شمالی «بیشترین انباشت خودروی غیربومی» را دارند.

این گزارش در حالی است که هفته گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا یک ممنوعیت موقت تردد در پنج استان کشور را تصویب کرد، اما پیش از اجرا پلیس راهور اعلام کرد چون تصمیم دیر به اطلاع نیروی انتظامی رسیده و الزامات آن مهیا نیست، رویکرد «ارشادی» در پیش گرفته می‌شود.

پس از پایان دوره محدودیت تردد در روز یکشنبه مسعود مردانی،‌ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا،‌ از عدم اجرای آن انتقاد کرد.

کارشناسان و مسئولان حوزه بهداشت و همچنین برخی اعضای ستاد مقابله با کرونا طی ماه‌های گذشته همزمان با تعطیلات ماه محرم هشدار داده بودند که افزایش سفر و برگزاری مراسم عزاداری شمار مبتلایان و مرگ‌ومیر را افزایش خواهد داد.

اکنون ایران با آمار بی‌سابقه فوت بیش از ۳۰۰ نفر و ابتلای بالای پنج هزار نفر در روز مواجه است.

 

مشکلات روحی و روانی کادر درمان

افزایش فشار بر مراکز درمانی کشور با گسترش شیوع کرونا در حالی است که علی‌اکبر کوهپایه‌زاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی، می‌گوید نیمی از کادر درمان با مشکلات روحی و روانی مواجه‌اند.

کوهپایه‌زاده در این زمینه اشاره کرد: «مشکلات روانی مانند اختلالات جسمانی نیست که دلیل مشخصی داشته باشد، بلکه در نتیجه موضوعاتی که روان فرد را پس از یک مدت طولانی فرسوده می‌کند به وجود می‌آیند.» او دلیل این مساله را حضور «بی‌وقفه» کادر درمان در بخش کرونا عنوان کرد.

این مقام علوم پزشکی ایران همچنین به آمار افراد بستری در بیمارستان‌های روانپزشکی اشاره کرد و گفت: «مشکلات روحی و روانی کماکان در حال درگیر کردن افراد زیادی در جامعه است.»

 

هوا آلوده‌تر و بیماری تشدید می‌شود

از سوی دیگر سازمان هواشناسی کشور هشدار داده آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور طی روزهای آینده بیشتر خواهد شد.

پیشتر رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت اعلام کرده بود مواجهه طولانی‌مدت با ذرات معلق و گازهای آلاینده موجب افزایش بار ویروس و اختلال سیستم دفاعی در بیماران کرونا می‌شود.

صادق ضیاییان،‌ مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی،‌ می‌گوید توده‌های هوای سرد در شمال شرق کشور مستقر می‌شود و دمای هوا نیز کاهش می‌یابد.

اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز نشان می‌دهد مهرماه امسال پایتخت ایران آلوده‌ترین مهرماه در پنج سال اخیر را تجربه کرده است.

وضعیت آلودگی تهران در حالی است که به گفته فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا، ۴۲ درصد بیماران کرونای کشور در تهران هستند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More